I Sydhavns Teaters nye forestilling ‘Skyd Snehvide’ spiller skuespiller Jonas Littauer (th) datteren, der skal løsrive sig fra sin dominerende mor, her har han dog indtaget hendes plads. Den hollandske instruktør Marc Wortel (tv) er tilbage i det gamle Østre Kapel, hvor konfrontationen ulmer lige under overfladen.
I Sydhavns Teaters nye forestilling ‘Skyd Snehvide’ spiller skuespiller Jonas Littauer (th) datteren, der skal løsrive sig fra sin dominerende mor, her har han dog indtaget hendes plads. Den hollandske instruktør Marc Wortel (tv) er tilbage i det gamle Østre Kapel, hvor konfrontationen ulmer lige under overfladen. - Foto: Foto: Benedicte Lorenzen

Wow 🤩

Teater: Når mor er den destruktive

FAMILIEBÅND. Dramaet mellem mor og datter er højspændt, og konfrontationen gløder under overfladen, når Sydhavn Teater på lørdag atter åbner Østre Kapel op og byder indenfor til danmarkspremieren på forestillingen ‘Skyd Snehvide‘.

PREMIERE: Der er mødre og fædre, som er så gode og søde. Og så er der de onde stedmødre, som så grusomme. Sådan er det i hvert fald ofte i Disneys univers. Men hvad sker der, når man skyder en hvid pil efter Disney og vender forældrerollerne på hovedet?

Så når man muligvis ind til handlingen i dramatiker Miriam Boolsens forestilling ’Skyd Snehvide’, som Sydhavn Teater har danmarkspremiere med i Østre Kapel fra på lørdag 17. august.

Under overfladen

At dramaet gløder lige under overfladen i det gamle kapel, bliver man straks klar over, så snart man træder ind i det smukke højloftede rum. Her smyger sorte stykker kjolestof sig dramatisk og effektfuldt op ad væggene, mens en løkke hænger klar fra loftet og en økse læner sig op ad en træstub.

Midt i dette spændingsfelt, forsøger en datter at vriste sig fri af den kvælende symbiose, hendes charmerende og stærkt urimelige mor har holdt hende fast i hele livet.

Til at levendegøre den endelige og løsrivende konfrontation, har Sydhavn Teater hentet den hollandske duo bestående af instruktør Marc Wortel og kostumedesigner Renske Kraakman tilbage til Østre Kapel. Det var også dem, der stod bag Sydhavn Teaters anmelderroste midnatsforestilling ’Ashes to Ashes’ fra 2016. Og mødet med det rå sydhavnskapel sidder stadig stærkt i instruktør Marc Wortel:

»Jeg husker stadig første gang, jeg kom ind i det her gamle kapel, hvor tankerne med det samme begyndte at arbejde. Her er der virkelig muligheder for at skabe en stemning, som man aldrig nogensinde vil kunne få frem i et rigtigt teater. Her kan man på en måde sige, at idéerne til en forestilling allerede tager form, så snart man står i det her højloftede rum med al dets mystik og skønhed,« fortæller han.

Det begyndte med en test

Det kunstneriske team bag ’Skyd Snehvide’ indledte dog allerede udviklingen af forestillingen i december 2018, hvor de skabte et formeksperiment for at afprøve materialets potentiale. På blot fem dage skabte de en komprimeret udgave af ’Skyd Snehvide’, som blev til i teatrets performancehub P44 på Borgbjergsvej.

I mødet med publikum her stod det klart, at ’Skyd Snehvide’ besidder en kunstnerisk tyngde, der skal udfoldes i stor skala. Holdet har derfor zoomet ud, skaleret op og skabt en ny forestilling, hvor fortællingen kan udfolde sig til fulde under hvælvingerne i kapellets historiske rum.

Og opskaleringen fra et tidligere butikslokale på Borgbjergsvej til et højloftet kapel på Østre Kirkegård har været en klar fordel for Renske Kraakmans overproportionerede kostumedesigns, der om noget understreger den stivnede tilstand, som mor og datters relationer er endt i. Højt fra et piedestal og pakket ind i de sorte gevandter, troner mor som en stor mørk blæksprutte, der med uendelige fangarme og løkken fra loftet tager datteren til livsvidne.

Med iscenesættelsen ønsker Marc Wortel at præsentere publikum for den rette cocktail af det tragiske, det groteske og det eventyrlige:

»Vi oplever en mor og datter i et kompliceret spind af kærlighed, usikkerhed og afhængighed. Moderens mestrer det talte ord og forsøger at kontrollere fortællingen om deres liv, mens hun gradvist forgifter datterens. Det er så op til datteren at tage kontrollen tilbage,« forklarer han.

Mand i kvinderolle

Sydhavn Teaters kunstneriske leder Mille Marie Dalsgaard ses her som den charmerende, men destruktive mor.

Sydhavn Teaters kunstneriske leder Mille Marie Dalsgaard ses her som den charmerende, men destruktive mor. – Foto: Pr-foto: Lars Grunwald

I rollen som den destruktive mor ses Sydhavn Teaters kunstneriske leder Mille Marie Dalsgaard, mens datteren spilles af skuespiller Jonas Littauer, som altså er en mand. Men hvorfor har instruktøren valgt en mand til en kvinderolle:

»Datteren har også en far, men han er fuldstændig passiv. Vi synes derfor, det var pirrende at lege med kønsroller og stereotyper igennem rollebesætningen, og spurgte så Jonas Littauer, som også var med i Ashes to Ashes, om han ville puste liv i rollen som datter. Det startede som en test, men viste sig at bidrage med nye perspektiver til fortællingen, og som vi derfor selvfølgelig ville beholde som kunstnerisk greb i den nye store opsætning,« ,« forklarer Marc Wortel og fortsætter:

»Kan en mand så spille en datter, der løsriver sig fra sin mor? Og kan en mand instruere sådan en forestilling? Ja, det mener vi godt, han kan. For det handler om noget større end kønnene. Det handler om løsrivelse og de ambivalente følelser. Om at ville i en bestemt retning, men samtidig gå en helt anden vej. Om at se sig selv i et bestemt lys, men i virkeligheden være en helt anden. En ambivalens, der kan ramme mennesker, og som ikke er forbeholdt mødre og døtre.«

Skuespiller Jonas Littauer ses her i rollen som datteren, der vil løsrive sig fra sin dominerende mor.

Skuespiller Jonas Littauer ses her i rollen som datteren, der vil løsrive sig fra sin dominerende mor. – Foto: Pr-foto: Lars Grundwald

For skuespiller Jonas Littauer har skiftet fra farrollen til datterrollen da også kun været en god udfordring:

»Som skuespiller er det altid spændende at dykke ind i en karakter, og selv om jeg er en mand, fandt jeg hurtigt ud af, at jeg sagtens kan genkende noget af mig selv i rollen som datteren. Det er en gave som skuespiller at kunne få lov til at udforske sig selv gennem en rolle. At være i gang med en gennemspilning og pludselig mærke sig selv i den person, man spiller. Det kan eksempelvis være en dans, jeg skal danse, hvor jeg føler mig helt hjemme og naturligt til stede i den, selv om jeg ikke har danset ret meget i mit eget liv,« fortæller han.

Menneskelige kræfter

Med ’Skyd Snehvide’ åbner Sydhavn Teater sin sjette sæson under mottoet ’Menneskets Kraft’. Hvordan det udspiller sig i denne danmarkspremiere må du selv gå ind og opleve. Det bliver både bidsk, eventyrligt og sydende satirisk.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Hvis du lørdag ser et optog med regnbueflag på Nørrebrogade, så er det en demo der ikke har noget med Copenhagen Pride at gøre.

Antikapitalistisk demo med regnbueflag

Hvis du ikke er meget for at læse, kan du se en minidokumentar om flytning og børn på home.dk.

Home Sundbyvester forærer flyttebøger