Platanvej på en solskinsdag.
Platanvej på en solskinsdag. - Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Like 👍

1.670 høringssvar om Platanvejs fremtid

Høringssvar. Først til efteråret bliver det afgjort, hvordan den trafikale situation bliver på Platanvej. Der er kommet 1.670 høringsvar fra borgerne på Platanvej og nærområdet til kommunen. Fire scenarier er i spil for fremtidens Platanvej.

Fremtidsplaner: Beboerne på Platanvej og nærområdet har skrevet en meget lang ønskeseddel til Frederiksberg Kommune, når det gælder fremtidsplanerne for Platanvej.

Ikke færre end 1.670 høringssvar er der kommet på www.blivhoert.dk, hvor borgerne lige frem til 14. juli kunne komme med forslag til, hvad de gerne vil have på Platanvej.

Lukket i otte år

De mange høringssvar viser tydeligt, at fremtiden for Platanvej er noget, som optager beboerne på selve Platanvej, men også i nærområdet.

Der er delte meninger om, hvad Platanvej skal blive til, når det gælder trafik, cykelister, busser, byrum, træer og parkeringspladser.

Der er i høringssvarene forslag om, at Platanvej skal ensrettes, gøres fri for trafik, have flere/færre parkeringspladser, have grønne byrum, cykelsti, nedsat fart og meget mere.

I otte år har Platanvej været ’fredet’ for biler, mens metrobyggeriet har foregået, men den tid er snart slut.

Hvis alt går efter planen, åbner metrocityringen søndag 29. september og en ny hverdag indfinder sig på Platanvej og Frederiksberg Allé med et madhus og Frederiksberg Allé metrostation på hjørnet.

Fire scenarier i spil

I alt fire scenarier har været på bordet, da kommunen bad om borgernes ideer og forslag til fremtiden på Platanvej.

Scenarie 1 byder på trafik med cykelsti, hvor der plantes nye træer, etablering af cykelsti og nedlæggelse af op til 47 p-pladser.

Scenarie 2 er en grøn cykel- og busgade, hvor Platanvej lukkes for gennemkørende trafik, dog ikke busser.

Der nedlægges op til 34 p-pladser, plantes nye træer og laves bredere fortov.

Scenarie 3 er et forslag om en bygade, hvor Platanvej lukkes for gennemkørende trafik dog ikke busser. Der kommer nye byrum, nedlægges op til 47 p-pladser og plantes nye træer.

Scenarie 4 vil forvandle Platanvej til en trafikvej med cykelsti og mange p-pladser.

Der laves cykelsti i begge sider, smallere fortove og fældes ni træer og plantes op til ti nye træer.

Mange læserbreve

Også de mange læserbreve i de seneste måneder i Frederiksberg Bladet viser, at folk bekymrer sig om, hvad politikerne mon kommer med af løsninger for Platanvej.

En af beboerne i området er Pernille Hansen, der fortæller:

»Det har jo været ren luksus, at Platanvej har været lukket for biler, så det er nok lidt af et mareridt for mange, at der nok igen kommer biler gennem vejen. Men nu må vi se jo, hvad politikerne beslutter sig for,« siger hun og trækker af sted med sin cykel.

En ældre herre vifter med stokken og smiler og stopper op.

»Det er ok med biler på Platanvej, bare der også bliver plads til fodgængerne og at vi får lov til at beholde vores træer på vejen,« siger han og spadserer videre med kurs mod Frederiksberg Allé.

Spaden i jorden til april

Næste skridt er at alle høringssvarene bliver en del af det videre politiske arbejde.

I løbet september måned skal politikerne i Kommunalbestyrelsen kigge på sagen og vælge hvilket scenarie, der arbejdes videre med.

I løbet af efteråret udarbejdes så et udbudsmateriale og til februar 2020 kommer der en borgerhøring til.

Når kalenderen viser marts 2020 skal detailprojektet godkendes af politikerne og går alt efter planerne, skal spaden sættes i jorden til april næste år. Selve anlægsperioden på Platanvej bliver på fem måneder.

Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget, Nikolaj Bøgh (K), har tidligere udtalt til Frederiksberg Bladet om fremtidsplanerne for Platanvej.

»Det er helt oplagt at give Platanvej et trafikalt og miljømæssigt løft i forbindelse med, at vi skal tage stilling til, hvordan trafikken skal fungere efter metroens åbning.

Vi har hos konservative ikke lagt os endeligt fast på noget endnu, men ønsker at høre beboerne i området om de forskellige muligheder der er, både i forhold til biltrafik, cykelsti og begrønning af vejen,« siger han og fortsætter:

»Vi lægger vægt på, at der bliver bedre forhold for cyklister, og at der bliver mere grønt på vejen, meget gerne med flere træer end i dag.

Vi ved fra sagen med Lejerbos byggeplaner, at der er et stort beboerengagement i området, og det håber vi også vil være tilfældet her, så vi i fællesskab kan nå frem til den bedst mulige løsning,« siger han.

For beboerne på Platanvej og i de nærmeste gader er der endnu lidt ventetid om, hvad fremtiden mon bringer for fremtidens Platanvej, hvor der både kommer en metrostation, et madkulturhus og en ’ny’ Platanvej.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Heidi Engelund

Om journalisten Heidi Engelund

Jeg er journalist på Frederiksberg Bladet, og er altid glad for at skrive om det lokale, stort og småt, rundt omkring på Frederiksberg. Har du et godt tip, så er du altid velkommen til at maile til mig på hee@minby.dk

Nu åbner graffitivæggen endelig

Sidste års modtagere af integrationspriserne, Henrik Nielsen, lederen af Fritids- og ungdomsklub Jokeren, og McDonalds, Jens-Erik Arenfeldt.

Hvem skal have årets integrationspriser?