AF Jan E. Jørgensen (V)
1. Viceborgmester, Formand By- og Miljøudvalget
BUSTRAFIK: Anker Poulsen har skrevet på disse sider om linje 72, der nu igen kører ad Roskildevej og Pile Allé og har bedt om en forklaring.
Det er helt rigtigt, at linje 72 siden sidste sommer har betjent Dalgas Boulevard, og nu er den igen lagt tilbage til sin gamle rute på Roskildevej og Pile Allé. Tilbagelægningen skyldes, at vi desværre har konstateret en samlet nedgang i antallet af passagerer efter omlægningen. Samtidig har vi har haft henvendelser fra borgere, der ønskede linjen tilbage på den gamle rute, så de igen kunne komme direkte til for eksempel Solbjerg Kirkegård, De små haver og Frederiksberg Have.
Omlægningen sidste sommer betød desværre også, at det tog længere tid at køre ruten end planlagt. Det betød, at brugerne har haft svært ved at skifte mellem de tre Frederiksbergbusser ved Rådhuset. Derfor medførte omlægningen også en stigende utilfredshed blandt brugerne i forhold til rejsetiden og overholdelse af køreplanen.
For at kunne tage den rigtige beslutning har vi gennemført en tilfredshedsundersøgelse om linjeføringen. Det samlede resultat fra undersøgelsen viste, at 42 % af de adspurgte ønskede en omlægning til den tidligere rute, 27 % ønskede at fastholde ruten ad Dalgas Boulevard, og 31 % synes, at de to ruter er lige gode.
Det kom også til udtryk i tilfredshedsundersøgelsen, at brugerne, der benytter linje 71 og 74, også ønskede linjen tilbage til den gamle rute. Korrespondancen mellem de tre busser er vigtig, så brugerne let kan skifte mellem de tre busser. For eksempel for at komme fra linje 71 fra Vodroffsvej eller fra linje 72 fra Domus Vista til linje 74 og så køre med den til for eksempel Frederiksberg Hospital eller Frederiksberg Metrostation.
Det er ærgerligt, at vi ikke kan gøre alle tilfredse, men når vi har et stærkt ønske om at bevare Frederiksbergbusserne, så er vi nødt til at køre der, hvor der er flest passagerer, der ønsker at benytte linjerne.
Jeg håber dog, at Anker Poulsen og alle andre trods tilbagelægningen fortsat vil benytte linje 72. Og så ser jeg frem til, at Metro Cityringen åbner til september og at det tilpassede busnet – Nyt Bynet – sættes i drift søndag 13. oktober. Med Nyt Bynet kommer linje 7A til at køre på Roskildevej – direkte til Frederiksberg Allé Metrostation.
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV