Elsker 😍 Wow 🤩

»De nye bydele må ikke blive en ø mellem jernbane og indfaldveje«

BUDGETØNSKE. Nye bydele med 4.500 boliger skyder op i Valby på tidligere industrigrunde, der er omgivet af jernbanen og to store indfaldsveje. Derfor ønsker Valby Lokaludvalg sig en cykel og gangbro, der forbinder det nye og det gamle.

FORBINDELSER: Valby skal hænge sammen som en samlet bydel, hvis det står til Valby Lokaludvalg. Og ønsket er blevet endnu mere udtalt i takt med, at nye bydele er begyndt at vokse frem på de tidligere industrigrunde ved Grønttorvet, FLSmidth-grunden og området omkring Ny Ellebjerg.

Områder, der i de kommende år lægger jord til 4.500 boliger. Områder, der er omgivet af store indfaldsveje og jernbanen, fortæller lokaludvalgsformand Michael Fjeldsøe:

»Vi har i mange år arbejdet på, at de nye bydele skulle blive en del af Valby og ikke bare isolerede øer. Med 4.500 boliger er det jo et kæmpe boligområde, vi har bygget her, som lige nu kommer til at ligge lidt på en ø mellem en jernbane og to store indfaldsveje,« siger han til avisen.

Valby Lokaludvalgs højeste ønske til de kommende forhandlinger om næste års kommunale budget er derfor, at man finder penge til en såkaldt planlægningsbevilling til en cykel- og gangbro over jernbanen mellem Grønttorvet og Ramsingsvej.

Alle sejl sættes ind

En broforbindelse, de har arbejdet for i mange år, og nu sættes alle sejl ind for at overbevise politikerne om det fornuftige i forslaget.

»For to år siden blev der sat penge af til at lave en forundersøgelse, som viser, at det kan lade sig gøre at bygge sådan en cykel- og gangbro, for det er jo en forudsætning for at gøre noget som helst. Vi ønskede så penge til planlægningsbevillingen på budgettet i både 2018 og 2019, men det lykkedes ikke. I år har vi derfor virkelig lagt os i selen for at få nogle arkitekter til at visualisere, hvordan en cykel- og gangbro kunne se ud,« forklarer Michael Fjeldsøe og tilføjer, at visualiseringen er lavet med udgangspunkt i tegninger fra forundersøgelsen og dialog med Teknik- og Miljøforvaltningen.

»Vi har dermed ikke tegnet noget, der er umuligt, men prøvet at vise, hvordan det kunne se ud. Vi skulle jo gerne have solgt idéen, så den ikke kun bliver en lokal ting, men rent faktisk noget, som kunne sætte Valby på landkortet,« siger lokaludvalgsformanden.

En scenisk cykeltur

På illustrationen herover kan man selv dykke nærmere ned i tegnestuen Schulze+Grassovs bud på en mulig cykel- og gangforbindelse.

Tegnestuens cykel- og gangbro sender gående fra Ramsingsvej direkte over banen og ind igennem en bygning på Grønttorvet, hvor der kan være en elevator ned for svagtgående, og en trappe for gående.

Cyklister får en mere scenerisk tur med en runde i sneglen, hvorefter turen fortsætter på rampen langs Grønttorvet.Herfra fortsætter cykelstien igennem et hus og videre til Grønttorvsparken og den nye skole ved Grønttorvet.

Det skal understreges, at visualiseringen ikke er færdige tegninger af, hvordan forbindelsen skal se ud. Den er udelukkende lavet for at vise, hvordan en forbindelse, kan realiseres.

»Jeg er super glad for de illustrationer, vi har fået lavet, for jeg synes i den grad, at de illustrerer, hvor flot og spektakulær en løsning, man kunne lave. Jeg synes virkelig, det er en overbevisende mulighed, og jeg får da selv lyst til at køre på den,« siger Michael Fjeldsøe.

Budgetforhandlingerne begynder efter sommerferien.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Østerbroer international formand for for folk med rygmarvsskader

Vindueskiggeri: Set på kunst fra gaden