- Foto: Jens Dresling/ Ritzau Scanpix

Sur 😠 Like 👍

Firmaet bag de grønne løbehjul vil fortsætte i København

Forsøgsperiode. 13 virksomheder vil være med til at udleje 3200 elløbehjul og 3200 elcykler i København, deriblandt Tier som har været blandt de første på markedet.

TTransport: 13 virksomheder har søgt om tilladelse til opstilling af samlet set næsten 21.000 elløbehjul og udlejningscykler i København.

Der bliver dog kun plads til 200 elløbehjul og 200 udlejningscykler i Indre By samt 3000 elløbehjul og 3000 cykler i resten af byen. Altså 6400 i alt, altså under en tredjedel af det, som der er søgt for.

Det sker i en et-årig forsøgsperiode, som kommunen besluttede sig for inden sommerferien, efter især de elektroniske løbehjul er begyndt at husere i København i 2019, noget som tidligere transportminister Ole Birk Olesen (LA) gav tilladelse til i december i fjor.

Et stort hold på plads

Et politisk flertal af partierne i Borgerrepræsentationen bestående af Socialdemokratiet, Alternativet, SF og Enhedslisten har ønsket at regulere trafikken af de nye køretøjer, så der bliver sat antal på, og det bestemmes, hvorfra de fysisk skal udlejes.

Blandt ansøgerne til at drive løbehjul i København er ikke overraskende Tier, som har været et af de dominerende firmaer i år.

»Vores løbehjul er ekstremt populære. Vi har også et stort hold på plads til at indsamle og vedligeholde vores beholdning af løbehjul og sikre, at de straks indsamles, genoplades og sættes i stand i slutningen dagen og til at holde øje med, hvis løbehjul efterlades steder, de ikke bør,« skriver Bodo Braunmehl, kommunikationsdirektør i Tier fra firmaets tyske hovedkvarter, til Østerbro Avis.

Forholdsvis sikkert

Ifølge Tier har deres løbehjul end længere tid end andre tilsvarende, uden det dog handler om flere år.

En del af kritikken af de elektriske løbehjul er, at de skiftes hurtigt ud og dermed ikke er så miljøvenlige endda.

Tier slår på, at deres tilværelse i København er i tråd med ambitionen om en CO2-neutral hovedstad.

Mange borgere har taget løbehjulene til sig, mens andre er blevet utrygge. Flere kan berette om farlige situationer med løbehjul i trafikken.

»Gennem historien har der endnu ikke været et ulykkesfrit transportmiddel. Samtidig viser tilgængelige statistikker, at løbehjul er et forholdsvis sikkert transportmiddel, især når man ser på antallet af bil- eller motorcykelulykker. Generelt tager det tid for alle trafikanter at vænne sig til nye transportmidler,« lyder det fra Bodo Braunmehl, som lægger vægt på, at brugere skal informeres i at bruge løbehjul på en tryg og sikker måde, og at firmaet samarbejder både med kommuner og politiet om, hvordan det skal forløbe.

Når det gælder ulykkesstatistikken, er tallene i øvrigt begrænsede indtil nu omkring, hvad man kan sige om det i Danmark.

Firmaer skal ikke betale

Når den et-årige forsøgsperiode gennemføres, vil det også blive reguleret, hvor løbehjulene skal stå.

»Interessen har været større end forventet. Der forestår nu et omfattende arbejde med at gennemgå og behandle de mange ansøgninger. Vi skal bl.a. tage stilling til de specifikke placeringer, hvor der er søgt om tilladelse til opstilling, og til hvordan firmaerne vil efterleve de øvrige kriterier, der er besluttet. Derfor regner vi tidligst med at kunne udstede tilladelser i løbet af efteråret,” siger Mikkel Halbye Mindegård, der er enhedschef for Byliv i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Firmaerne skal ikke betale noget til kommunekassen for at udleje løbehjul i København, men det kan eventuelt komme på tale, når den et-årige forsøgsordning er overstået.

Når kommunen giver tilladelse, har politikerne vedtaget, at der blandt andet skal tages hensyn til bæredygtighed, når der udvælges operatører.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Hygge for børn med far og mor i Frederiksberg Centret

Carion Blæserkvintet spiller i Brøndsalen.

Kammertoner i Brøndsalen