Peter Carlsens trefløjede maleri 'Amager 2019' kan udforskes på Amagermuseet. Foto: Martin Sørensen

Like 👍

Kunstner Peter Carlsen skildrer øens identitet: Essensen af Amager i et maleri

LOKALIDENTITET. Kunstner Peter Carlsen har skabt værket ‘Amager 2019’, der både afspejler øens egen identitet, og hvordan folk udefra ser Amager. I onsdags blev maleriet afsløret på Amagermuseet i St. Magleby.

ST. MAGLEBY: Field’s, Hotel Bella Sky, Hotel Crown Plaza (Det sorte tårn) og Hotel Radisson Blu Scandinavia er der.

DR’s blå koncertsal er der, ligesom Amagerbankens, Ismageriets og en masse andre logoer.

Murstensrøde boligkareer i Sundby, dobbeltsiloen med lejligheder på Bryggen, fiskerhusene i Dragørs gamle by er der.

Og der er meget mere at komme efter, hvis man går på opdagelse i maler og grafiker Peter Carlsens (f. 1955) maleri ’Amager 2019’, der blev afsløret i onsdags på Amagermuseet.

Samtaler med lokale børn

Museum Amager med museumsleder Søren Mentz i spidsen, bad i 2016 Peter Carlsen om at male et moderne genremaleri, der fortolker Amagers lokalidentitet anno 2019. (Artiklen fortsætter under billedet)

Gæster ved afsløringen studerer maleriet nærmere. Foto: Martin Sørensen

For 10 år færdiggjorde samme kunstner nationalportrættet ’Danmark 2009’, som det lokale Amager-maleri kan ses som en slags pendant til.

Maleriet er blevet til, efter Peter Carlsen og Søren Mentz har besøgt skoler i både Dragør og Tårnby for at diskutere lokalidentitet og skoleelevernes egen lokalfølelse.

Der har også været dialogmøder med voksne amagerkanere på Kastrupgårdsamlingen for at høre om den mere modne lokalidentitet.

»Maleriet afspejler Amagers egen selvopfattelse og den opfattelse, der er i hovedet på københavnere på den anden side af broerne,« sagde Søren Mentz ved præsentationen.

»Alting forandrer sig. Amager er ikke det samme som før, og selv Dragør forandrer sig – selv om det for turister ser ud til, at tiden står stille. ’Amager 2019’ er et forsøg på at få tiden til at standse i 2019. Og se på, hvad sker der med vores identitet, og er den i harmoni med det, der omgiver os,« sagde Dragørs borgmester Eik Dahl Bidstrup før afsløringen.

Bygningsværker – ikke mindst dem, der er skudt op siden årtusindskiftet – udgør en væsentlig del af maleriet.

»Den nye arkitektur forandrer Amager hurtigere end vores identitet kan følge med,« sagde Søren Mentz. (Artiklen fortsætter under billedet)

Peter Carlsen fortalte om ‘Amager 2019’ i Amagermuseets sommervarme gård, før maleriet blev afsløret. Foto: Martin Sørensen

Over det hele svæver et enormt SAS-fly. Et billede på, hvad Peter Carlsen har lyttet til i sine møder med amagerkanere.

»Det har været overvældende, når jeg har snakket med folk, hvor stor en rolle fly, lufthavn og flytrafik har spillet i samtalerne,« fortalte kunstneren.

Amagernummerpladen

Mens det centrale maleri med bygninger, logoer, natur og det store fly er renset for mennesker, består maleriet også af to fløjmalerier, begge af kvinder.

Til venstre en meget nutidig opfattelse af en kvinde fra Amager – måske er den især udbredt på den anden side af broerne? – nemlig en nøgen kvinde med en tatovering lige over lænden, den såkaldte amagernummerplade.

En pige med ‘amagernummerplade’ udgør det venstre fløjmaleri på Peter Carlsens værk. Foto: Martin Sørensen

Og til højre en ung kvinde i traditionel amagerdragt, der hører fortiden til, men som man stadig kan møde på øen – ikke mindst i Amagermuseets egen levendegørelse af historien i forskellige udstillinger.

»Traditionen spiller ikke samme rolle som tidligere, man bibeholder den for kvaliteten, ikke for nødvendigheden,« sagde Peter Carlsen.

Arbejdet med maleriet har varet tre år, selv om udgangspunktet var to år.

»Man skal aldrig stole på, hvad en kunstner siger, når det drejer sig om tid. Det har ikke været en nem opgave, hvad der skal vælges ud fra Amager, og hvad der skal vælges fra,« sagde Peter Carlsen.

Peter Carlsens genremaleri ’Amager 2019’ kan opleves på Amagermuseet, Hovedgaden 4 i St. Magleby indtil efterårsferien
Åbningstider hele juli – 11. august: tirsdag-søndag kl. 12-16
Til efteråret flytter maleriet til Dragør Museum, Strandlinien 4 på Dragør Havn

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Festivalen som har fejret den klassiske kammermusik siden 1969 er atter tilbage.

Copenhagen Summer Festival 2019

Nyt Bynet: Ny busplan træder i kraft 13. oktober