Der skal være afgang 29. september - efter planen. Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Metroåbning nærmer sig: Cityringen åbner efter planen 29. september

Metro. For første gang bliver der sat dato på Cityringens åbning, nemlig 29. september. Tidligere er metroen forsinket flere gange.

TRAFIK: Engang skulle den åbne i 2018, siden blev det sommeren 2019. Det blev så i foråret rykket til efteråret 2019.

Nu har Metroselskabet sat dato på åbningen: 29. september.

I perioden frem til september skal de sidste tests gennemføres og dokumenteres, og metrodriften skal køre som almindelig drift – dog uden passagerer.

Fortsat forbehold

Dette arbejde skal skabe grønt grønt lys for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor der gives tilladelse til at køre med passagerer.

Tilladelsen er derfor afhængig af, at tests og dokumentation er i orden, og kan først opnås kort tid før, lyder det fra Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Og der er da også et forbehold for åbningsdagen.

»Den endelige garanti for åbningstidspunktet vil vi først kunne give tæt på åbningsdagen. Vi vurderer, at tidsplanen er realistisk, men det baserer sig på, at alle parter leverer en effektiv og koordineret indsats for at sikre et kvalificeret grundlag til at opnå den endelige sikkerhedsgodkendelse,« lyder det fra Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

Metroselskabet vil efter sommerferien præsentere programmet for åbningsdagen.

Fakta om Cityringen:

Cityringens 17 nye stationer vil forbinde Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By.

Cityringen vil allerede det første år fordoble antallet af metropassagerer, så der i 2020 ventes at være i alt 122 mio. metropassagerer.

Der er maksimalt 12 minutter til den fjerneste station, uanset hvor du står på.

Cityringen kommer til at køre førerløst og i døgndrift ligesom den eksisterende metro, og der vil i myldretiden være maksimalt tre minutter mellem afgangene, så du behøver ingen køreplan.

I 2020 suppleres M3 af linjen M4, som bliver en linje fra København H til Nordhavn og Orientkaj. M4 vil øge frekvensen yderligere på Cityringen på strækningen gennem Indre By.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Det er total skod, at du ikke fjerner dit skod!

Våde drømme i Sjællandsgade Bad