Like 👍

Han lever af logoer: Inspirationen kommer både på stranden og ved godnatlæsning

Christian Baun har specialiseret sig i at designe logoer gennem de seneste 25 år. Idéerne får han både på stranden, ved godnatlæsning og ved atmosfæren i Villa Kultur, den gamle villabygning på Østerbro.

Idérigdom: På en sommerferie i Tyrkiet var Christian Baun på stranden med sin familie.

Han legede med sin datter og rev med en legetøjsrive i sandet.

Det har millioner af andre forældre også gjort med deres børn på strandture om sommeren.

For Christian Baun blev denne situation noget, han kunne få en masse ud af på jobbet.

Mærket i sandet inspirerede til logoet for firmaet Merus Audio, der udvikler forstærkerløsninger til højttalere.

Rumsterer i baghovedet

Christian Baun, som bor med sin familie i Rothesgade på Østerbro, har specialiseret sig i at designe logoer.

Det begyndte han med, da han som helt ung var i lære på et reklamebureau.

»Jeg opdagede, at jeg var god til disse opgaver, hvor jeg kunne trække mig lidt tilbage og være alene og tænke tanker,« fortæller han.

Siden hen besluttede han sig for kun at designe logoer, og sådan har det været i årevis.

»Idéerne kan komme, når jeg leger med mine børn, eller når jeg er ude at rejse. Og i alle mulige andre situationer. Det rumsterer i mit baghoved dag og nat på en behagelig måde,« fortæller han.,

Han har designet mere end 300 logoer og vundet flere designpriser.

Christian Baun kan ikke finde på noget bedre job end at finde historien bag en virksomhed og formidle det grafisk.

Relevant med særpræg

Spørgsmålet om hvad et godt logo er, er lige så enkelt, som det er kompliceret. Vi kender alle symbolet for Nike, McDonalds og Netto.

Men hvad skal et godt logo kunne, hvis man spørger Christian Baun?

»Det skal være relevant, originalt, sublimt eksekveret og have særpræg nok til at blive registreret som et varemærke,« siger han.

Og så er der meget forskel på, hvem der er målgruppen, det er nemlig ikke alle logoer, som er tiltænkt ’almindelige’ forbrugere.

»Hvis det er en virksomhed, som henvender sig til en anden virksomhed og ikke til dig og mig, må logoet godt være indforstået,« siger han og nævner også, at det er vigtigt at fortælle præcist, hvad virksomheden vil med et logo.

»Man kan ikke være alt på en gang. Det er vigtigt at gøre sig klart, hvad det er for et parameter, man vil måles på,« siger han.

Christian Baun fortæller, at udviklingen af et logo altid sker i samarbejde med virksomhederne, hvor han efter et stykke tid fra det indledende møder præsenterer tre forskellige udkast.

Der kan være dage, hvor inspirationen ikke er der, derfor er det vigtigt at give det tid.

»Og jeg udbeder mig altid tre til fire uger, så hvis der ikke sker noget den ene dag, så kan der ske noget den næste. Alle mine kunder giver jeg tilfredshedsgaranti,« siger han.

Læste Peter Pedal

Sommerferien i Tyrkiet med legetøjsriven illustrerer ganske godt, at Christian Baun ikke har et 8-16-job. Inspirationen til et logo kan komme pludseligt alle steder.

En idé fik han, da han læste Peter Pedal højt for sin søn.

»Peter Pedal skulle dele aviser ud, men da han kom til en sø, ville han hellere folde aviserne og lave både af dem,« fortæller Christian Baun.

Det blev til et logo for et EU-projekt for søfarten, der vandt en award.

Han har boet i 30 år på Østerbro, og siden nytår har han også arbejdet her.

Han er en del af Villa Kultur på Krausesvej, hvor en masse kulturelle iværksættere og kreative virksomheder holder til i en gammel stemningsfuld Østerbro-villa.

Han har en kontorplads. Men på den opholder han sig langt fra hele tiden. Det er et idéelt sted at få idéer i.

»Jeg kan gå ud på terrassen eller ud i haven, og jeg kan vende mine idéer med de andre i huset,« siger han.

 

 

 

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Skoleklasse samlede 27 kg skrald i Amager Strandpark

Fasangården bliver forsinket