Anne mærker den nye, glatte overflade. Foto: Jacob Schneider.

Like 👍

Wiinblads magi på trapperne

GLEMT KUNST. Anne Simonsen har været med til at restaurere en trappeopgang fyldt med originale Bjørn Wiinblad-dekorationer fra 1955: En ganske særlig opgave, fortæller konservatoren.

GRÅBRØDRE TORV: I en lille opgang på Gråbrødre Torv gemmer sig en hel kæde af kunstperler: Billedkunstneren Bjørn Wiinblad var en flittig gæst hos flere venner og kunstnere i nummer 4, da den senere så berømte maler var i 30’erne. Blandt andet boede Dirch Passer i opgangen i årene omkring 1960.

Tilbage til 50’erne

I 1955 dekorerede Wiinblad opgangen fra stue til kvist med sine karakteristiske figurer, som mange kender fra platter, bakker, vaser og spillekort.

Foto: Jacob Schneider.

Siden da sygnede væggene hen: Skallede malingslag, revner, fugt, snavs og overmalinger havde tæret på opgangen, men sidste år besluttede ejerforeningen, at fortidens værker af den toneangivende kunstner skulle restaureres. Virksomheden Københavns Konservator blev hidkaldt, og i sidste uge kunne konservator Anne Simonsen vise resultaterne til City Avisen.

»De var i en ret dårlig forfatning, da vi kom til, men ikke så slemt, at de ikke kunne reddes. Det, der var så sjovt, var at opdage, hvad det egentlig var for noget. Altså, et kunstnerisk trapperum. Nogle steder var der malet ind til dekorationerne på en ret ufølsom måde, da en tidligere beboer lige syntes, at der skulle friskes op,« fortæller Anne, som står bag Københavns Konservator.

Hun arbejder for at bevare kunst og arkitektur med fokus på æstetik, kvalitet og håndværk. Som specialist i historisk interiør restaurerer virksomheden kunst, udfører farvearkæologiske undersøgelser og kortlægger bygningers lag af farver og dekorationer. Kunderne er arkitekter, private samlere, museer, kirker, kommuner – og altså private boligejere. Målet er, at tradition og forandring går hånd i hånd, fortæller hun:

Foto: Jacob Schneider.

»Alle opgaver er jo specielle, fordi vi arbejder med de fredede bygninger, hvor der altid gemmer sig spændende ting og historier, som er særlige for dem. De mennesker, der har boet der, et vidnesbyrd om en særlig tid. Alle de bygninger for eksempel her omkring Gråbrødre Torv er jo en skatkiste at dykke ned i.

Typisk ville man gå ind og lave en farvearkæologisk undersøgelse: Farver og træværk gennem tiden. Det er jo et hus fra 1700-tallet. Så der ville helt sikkert være en sjov farvehistorik. Men i den her sammenhæng var opgaven jo at bevare det her lag fra 1950’erne og få det til at fremstå fint igen. Og for os har det været skægt at lave noget tæt på nutiden. Som regel er det jo meget ældre ting, vi laver. Der er noget intimt over det, nærmest som at træde ind i et hjem,« siger Anne, mens hun viser rundt fra etage til etage.

Mere end smørebrikker

En murer, en konservator til oppudsning, en maler og tre andre konservatorer har arbejdet på projektet med både kunstværker, lofter og alt træværk gennem et halvt års tid.

Som så mange andre huskede Anne mest Bjørn Wiinblad for de fine, små smøreplatter, mange kender fra frokostbordet hos bedsteforældrene:

Foto: Jacob Schneider.

»Det er jo de her traditionelle smørebrikker, som vi er vokset op med i provinsen: Der hang de lige så fint i køkkenet. Men Bjørn Wiinblad er jo kommet frem igen (blandt andet ved en stor udstilling på Arken i 2015, red.), og med den revival har man også fået et meget nuanceret billede af, hvem Wiinblad var. Han gik fra at være grafisk illustrator til at være en mere fri kunstner med sit helt eget udtryk.

Jeg har set hans hjem ude i Lyngby, det er helt fantastisk. Man forstår også, hvad han var inspireret af. Han samlede på keramik og hollandsk fajance, afrikansk og inka-kunst – han har interesseret sig for alle mulige kulturer, som man godt kan aflæse i det, han laver. Jeg har altid holdt meget af det her fantasifulde univers. Der er en drømmeagtig stemning, som man egentlig også havde, når man så de smørebrikker som barn,« fortæller konservatoren, som kom et skridt nærmere kunstneren og samtiden i løbet af processen:

»Det har været en opgang med kunstnere og skuespillere – liv og glade dage. Det var sjovt at se,

Foto: Jacob Schneider.

hvordan han er gået til sådan en opgave som den her. Det er nogle meget fine, små scenerier, som jo er meget velkendte, men alligevel er noget helt andet, fordi de er her. Og det er ham selv, der har malet dem, modsat mange af de andre ting, hvor det er hans værksted, der har malet,« slutter Anne Simonsen.

En af de små detaljer i tegningerne er en hund, der er placeret i et bur yderst i scenen. Det er efter sigende en af beboernes vovse, som den unge Wiinblad ikke var begejstret for at møde på trapperne.

Bjørn Wiinblad, som var udlært typograf, døde i 2006, 87 år gammel.

 

Foto: Jacob Schneider.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Jacob Schneider

Om journalisten Jacob Schneider

Journalist på Amager Bladet og City Avisen. Lokalområdet særligt omkring Amagerbro og Sundbyerne har været en del af mit liv gennem snart 25 år på godt og ondt. Jeg går op i menneskers historier inden for kultur, sport, trafik, politik - og alle de andre ting, der påvirker folks liv og levned. Mail: jape@minby.dk. Tlf.: 26169647.

Nybyggeri i Ørestad: Nej tak til p-pladser

‘Man kan ikke flygte fra sig selv’