Det kommende bofællesskab mellem Vestamager Station og fælleden fravælger biler. Visualisering: Eco-Village.

Sur 😠 Elsker 😍

Nybyggeri i Ørestad: Nej tak til p-pladser

GRØNNE BOLIGER. Med en dispensation fra lokalplanen kan det bæredygtige bofællesskab Grønne Eng i Ørestad få nedbragt kravet til antallet af bilparkeringspladser til fordel for mere cykelparkering.

ØRESTAD: Én delebil kan erstatte fem til ti private biler. Det viser en række europæiske undersøgelser. Og det er ikke kun økonomisk fornuftigt at have delebiler, det giver også mere plads til andre faciliteter, når parkeringspladserne ikke fylder ved boligen.

Det kommende bofællesskab Grønne Eng i Ørestad Syd har derfor søgt Københavns Kommune om dispensation fra lokalplanen til at nedsætte antallet af parkeringspladser, da man ønsker at dedikere fem pladser til delebiler med fast stamplads.

Sidste mandag sagde teknik- og miljøudvalget derfor ja til, at man nedsætter kravet om parkeringspladser fra 50 til 30. Der er ikke tidligere blevet givet dispensation til fravigelse af parkeringskrav på baggrund af delebiler, så det er en principiel sag, udvalget tog stilling til. Fungerende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL) bakker op om ønsket:

»Det er dejligt at se et bofællesskab, der deler Københavns vision om en grøn fremtid, og Enhedslisten støtter naturligvis klart op om deres planer for delebiler.

Vi ved, at delebiler er med til at nedsætte behovet for private biler og dermed også parkeringspladser, og her får vi ovenikøbet oprettet ekstra cykelparkering til ladcykler i stedet for p-pladserne til biler. Det giver mening i en cykelby som vores, og derfor ser jeg meget positivt på ansøgningen fra Grønne Eng,« siger hun.

Dropper egen bil

I henhold til lokalplanen skal byggeriet indeholde 50 parkeringspladser, men EcoVillage, som står bag Grønne Eng, har spurgt de 79 købere på venteliste om deres forventede behov for parkeringspladser. Under hver femte har ytret et ønske om at have egen bil, og iblandt bilejerne er flere interesserede i at skille sig af med egen bil, hvis deleordningen fungerer godt.

Bliver delebilerne en realitet, vil det være et skridt på vej mod Københavns mål om at få 750 delebiler i 2020. I dag findes omkring 160 delebiler med fast stamplads.

»Jeg kan ikke se nogen grund til, at vi skal påtvinge et bofællesskab parkeringspladser, når de kommende beboere selv giver udtryk for, at der ikke er et behov for dem. Forhåbentlig kan initiativet også være med til at give færre biler på vejene, hvis flere følger i Grønne Engs fodspor. Vi skal være åbne for innovative løsninger på for eksempel parkeringsproblemet,« siger Karina Vestergård Madsen.

Da reduktionen i antallet af biler medfører øget brug af andre transportformer, herunder cykler, anbefaler forvaltningen, at der stilles krav om etablering af 15 ekstra cykelparkeringspladser til pladskrævende cykler som for eksempel ladcykler. Det indebærer, at der skal etableres i alt 30 parkeringspladser til pladskrævende cykler. Desuden anbefaler forvaltningen, at der gennem en tinglysning stilles krav om, at de resterende 20 parkeringspladser etableres andetsteds i kvarteret, hvis delebilsordningen ophører.

 

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Jacob Schneider

Om journalisten Jacob Schneider

Journalist på Kgs. Enghave & Valby Bladet og Amager Bladet. Lokalområdet særligt omkring Amagerbro og Sundbyerne har været en del af mit liv gennem godt 20 år, de seneste fire på godt og ondt. Jeg er nysgerrig på menneskelivets mangfoldige historier inden for kultur, sport, trafik og politik. Mail: jape@minby.dk. Tlf.: 26169647.

Lokalt museum har fået fingrene i et sjældent Krøyer-værk

Wiinblads magi på trapperne