Elektriske løbehjul, der lejes ud af firmaerne Voi og Tier, parkeres alle mulige steder i København. Nu vil kommunen have grænser for, hvor mange, der må være. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Sur 😠 Elsker 😍 Like 👍

Smart idé eller overkill i byen? Politikerne skal beslutte, om der skal loft på el-løbehjulene

 På mandag skal politikerne tage stilling til forvaltningens forslag om, at begrænse antallet af elløbehjul og udlejningscykler i København. Det hilser borgmesteren velkomment.

Skal der være grænser for, hvor mange el-løbehjul, der må være i København?

Det skal politikerne i Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til på mødet mandag.

Forvaltningen anbefaler, at der lægges et loft over antallet af løbehjul, der må opstilles i byen. Helt konkret foreslår de et loft på 200 elløbehjul og 200 udlejningscykler i blandt andet Middelalderbyen, ved store stationer og de store handelsgader som for eksempel Strøget.

I resten af byen vil der være et loft på 3.000 elløbehjul og 3.000 cykler, da forvaltningen vurderer, at det ikke vil være til gene for nogen, da arealet er større.

Mulighed for loft

Siden nytår har det været lovligt at køre med elløbehjul på de københavnske cykelstier.

Men kommunerne har ikke måtte sætte et loft over antallet af virksomheder, der udlejer løbehjul. Men efter dialog med Transportministeriet, er Teknik- og Miljøforvaltningen nu klar med en forsøgsordning med retningslinjer, der både holder sig inden for lovens rammer og imødekommer Borgerrepræsentationens ønske om at undgå totalt kaos på de københavnske fortove og pladser.

Borgmester bakker op

Forslaget om sætte loft over løbehjul og leje-cykler bifalder stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergaard Madsen (EL).

»Der skal ikke herske tvivl om, at flertallet i Folketinget har skabt et problem for København ved at tillade elløbehjul uden at give os nogle redskaber til at regulere dem, så vi undgår det kaos, andre storbyer allerede nu oplever. Derfor er forvaltningens forslag til retningslinjer det muliges kunst. Dem håber jeg, at udvalget kan bakke op om, og så må vi bede et nyt folketing om at få skabt et bedre lovgrundlag i samarbejde med kommunerne,« siger Karina Vestergård Madsen i en pressemeddelelse.

Hvis Teknik- og Miljøudvalget godkender retningslinjerne, vil forvaltningen orientere de virksomheder, der har vist interesse for at opstille cykler og elløbehjul i København om muligheden for at søge om tilladelse.

Forsøgsordningen og vilkår kan træde i kraft med umiddelbar virkning efter den politiske behandling. Forvaltningen lægger op til, at en tilladelse kan tilbagekaldes, hvis en leverandør ikke overholder vilkårene i tilladelsen, ligesom det kan medføre afslag om en ny tilladelse.

Forvaltningen vurderer, at der i dag er opstillet 2.000 elløbehjul og cirka 1700 udlejningscykler i København uden tilladelse. Flere vil gerne til, men afventer retningslinjer fra kommunen.

 

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Skriv et svar

Danmarks bedste Matas ligger på Borups Allé

Før rock’n’roll på Roskilde, nu frivillig på tidslommefestivalen TimeWinder