Cykeltrafikken står for næsten halvdelen af pendlertrafikken i København. Arkivfoto Morten Germund Ritzau Scanpix.

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

EL vil nedlægge p-pladser og jagte »de ekstremt lave priser på beboerlicenser«

CYKELREGNSKAB. Næsten halvdelen af pendlertrafikken sker ved pedalkraft, viser Københavns Kommunes cykelredegørelse for 2019. Enhedslistens fungerende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen vil arbejde for at få nedlagt flere parkeringspladser og hævet prisen på beboerlicenser.

KØBENHAVN: Knap halvdelen af pendlerne tog cyklen til og fra arbejde og studie i København sidste år. Dermed er kommunen blot én procent fra målet om, at halvdelen af pendlertrafikken skal ske ved pedalkraft.

Det viser Københavns Kommunes cykelredegørelse for 2019. Og det glæder fungerende teknik- og miljøborgmester for Enhedslisten, Karina Vestergård Madsen:

»Cyklen er det oplagte valg i en storby som København, uanset om man har fokus på egen sundhed, eller man også vil tage et samfundsansvar og medvirke til at nedbringe trængsel, luftforurening og udledning af CO2. Det er jeg rigtig glad for, at stadig flere pendlere har fået øjnene op for. Men vi skal have knækket koden, så vi også får flere af fritidsturene til at foregå med cykel og kollektiv transport,« siger borgmesteren i en pressemeddelelse.

Cykelredegørelsen viser, at 32 procent af den samlede trafik skete i bil. Og det er for meget, mener Karina Vestergård Madsen. Hun håber, at et regeringsskifte kan bane vej for indførelsen af roadpricing, men peger på, at kommunen selv må gøre mere for at gøre det fordelagtigt at vælge bilen fra.

Enhedslisten have en samlet parkeringspolitik med bud på, hvordan man gennem eksempelvis øget differentiering af beboerlicenser og øget brug af betalingsparkering kan nedbringe brugen af bil og fremme brug af cykel, gang og kollektiv transport.

Nedlæg flere p-pladser

»Vi ved, at de ekstremt lave priser på en beboerlicens samt regeringens afgiftslettelser medfører et støt stigende bilejerskab i København, og at folk har biler, som de reelt ikke benytter i hverdagen. Samtidig kan vi se, at to tredjedele af dem, der tager bilen ind til København, har gratis parkering ved deres arbejdsplads. Det siger mig, at vi er nødt til at bruge parkeringspolitikken mere aktivt, hvis vi vil helt i mål med vores klimaplan og forsat nedbringe trængslen,« siger borgmesteren, der helt konkret foreslår, at der bliver nedlagt parkeringspladser i de stationsnære områder til MetroCityringen.

»Vi skal have forståelse for, at man godt kan have brug for en bil i ny og næ, selvom man bor i København og primært færdes på cykel. Derfor håber jeg også, at delebiler med fast stamplads vil blive mere udbredt i fremtiden og erstatte en del af de mange private biler, som står ubrugte hen størstedelen af tiden.«

 

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Udendørs fotoudstilling illustrerer et København i forandring

Sikker skolevej sat på stand by