Nicoline i lokalerne på Lindgreens Allé. Foto: Jacob Schneider.

Kampen mod madspild har base på Lindgreens Allé

KLIMABEVIDSTHED. Appen ‘Too Good To Go’ har kæmpemæssig succes. Fra hovedkontoret på Lindgreens Allé er der reddet over 14 millioner måltider mad på knapt tre år, og hædersbevisningerne vælter ind.

SUNDBYØSTER: Hvert år smider danskerne mere end 700.000 ton mad i skraldespanden. Dét svarer til Marmorkirkens vægt – syv gange.

Det problem indså fem iværksættere en aften på Christianshavn for godt tre år siden, da de var ude at spise: Al den gode buffetmad blev kasseret, da restauranten lukkede. Thomas Bjørn Momsen, Stian Olesen, Brian Christensen, Adam Sigbrand og Klaus Pedersen blev helt forargede og mente, at maden var »too good to go«, og herfra udsprang idéen om en app-løsning på det kæmpestore madspildsproblem.

Det blev til en app, der giver alle mulighed for at mindske madspild, mens de får god mad og støtter lokale forretninger samtidig med, at forretningerne mindsker deres spild og får nye kunder i butikken. Og både forbrugere og forretninger bidrager til en grønnere planet.

Hæderkronet succes

I dag er Too Good To Go ekspanderet til Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Norge, Spanien, Schweiz, Holland, Storbritannien og snart Polen med i alt 280 ansatte, heraf 85 i hovedkvarteret ovenpå tøjmærket Esprits kontor på Lindgreens Allé.

PR-foto.

De seneste to uger har Too Good To Go modtaget hele to priser til trofæhylderne, som bugner i det centrale kontor. Først ved Tech5 Awards på den hollandske TNW Conference i Amsterdam, hvor virksomheden blev kåret som ’Europas hotteste vækstvirksomhed’. I onsdags modtog den så Københavns Erhvervspris 2019 i kategorien ’iværksætteri’.

Marketingchef for Too Good To Go i Nicoline Rasmussen viser rundt i kontorerne, hvor man har overtaget den anden halvdel af førstesalen til de mange glade madspildsreddere, som tror på, at alle kan gøre en forskel.

Allerede fra starten fandt vores stiftere ligesindede i andre lande og lavede et fællesskab med base i København. Det hænger nok lidt sammen med, at det var i 2015, at FN’s klimamål blev fastlagt. Der var rigtigt mange, der tænkte i bæredygtige løsninger – og hvordan man kan gøre det til en forretning. Og det er så det, vi er i gang med at lykkes med.

Når du for eksempel redder en pose brød fra skraldespanden i Eriks Bageri på Amagerbrogade, så betaler du 29 kroner, og heri er der et gebyr til os. Så både bageren og vi tjener på det: Penge, han ellers var gået glip af, og vi kan investere i at videreudvikle appen, give kundeservice og ekspandere,« fortæller marketingchefen.

Ind i valgkampen

»Vi kæmper for det hver eneste dag, og vi gør meget for at komme på dagsordenen. Vi skal for eksempel ind på Christiansborg og tale med en række poltikere om deres holdninger til madspild her i valgkampen. Vi kalder det egentlig for en ‘movement’: Vi prøver at skabe en hel bevægelse, for størstedelen af alt madspild sker i hjemmet.

Så et er, at vi selvfølgelig skal have en god forretning, men det er lige så vigtigt for os at skabe den

Foto: Jacob Schneider.

her bevidsthed, for hvis vi virkelig skal komme madspildet til livs, så skal der gøres noget både hjemme ved forbrugerne og i det lovgivningsmæssige. Så vi bruger også en del krudt på at lave uddannelsesmateriale og en omfattende vidensbank for forskere og studerende,« fortæller Nicoline Rasmussen.

I februar lancerede To Good To Go sammen med 12 store madproducenter en ‘ofte god efter’-mærkning af ‘bedst før’-mærkede fødevarer, som nemt kan holde sig længere end datoen. En tredjedel af danskerne er forvirrede over datomærkningerne, hvilket ofte medfører, at de smider maden ud, når datoen er overskredet, og det svarer til en tiendedel af al den mad, der ryger ud i de private køkkener, forklarer Nicoline:

»Man kan jo måske godt drikke mælken, selv om den er gået en dag over, hvis man bare bruger sine sanser. Vores ultimative mål er jo en lovændring, så alle producenterne skal have den mærkning. Men det er jo en lang proces, som skal besluttes på EU-niveau.«

Fortjeneste og bevidsthed

Klokken 13 hver dag tikker der en notifikation ind til alle medarbejdere, at nu kan man hente resterne fra frokostordningen – og der er ikke meget tilbage til skraldeposen.

»Der bliver peget fingre af dem, der er kommet til at tage noget, de ikke kan lide og levner det,« griner Nicoline.

Too Good To Go gør også meget for at give gode råd til, hvordan man for eksempel kan bruge det tørre brød, gennem en blog, hvor folk også kan dele tips – og mad – med hinanden.

»Der er rigtigt mange butikker på Amager med. Bagerier, supermarkeder, sushirestauranter, blomsterhandlere… De har jo altid noget, de ikke kan sælge, og nu kan de så tjene noget på det, der før var spildt. Det giver lidt ekstra indtjening, men der er også mange, der gør det for at vise, at de er med i klimakampen.

Nogle af de butikker på øen, som har stor succes med ordningen i forhold ttil antallet af reddede måltider er Dalle Valle, Eriks Bageri og Kvickly Sundby.

Butik og webshop

Og successen vil ingen ende tage: Ud over appen åbnede Too Good To Go i august sidste år en butik på Nyelandsvej 21C, hvor det ikke er detailforretninger og restauranters, men derimod grossister og producenters overskudsvarer, som man kan komme ind og købe. Derudover har man fået en webshop, hvor man kan bestille varerne, enten til afhentning eller levering.

Foto: Jacob Schneider.

I alt er man nu oppe på over 14 millioner reddede måltider, hvilket har sparet miljøet for 36.000 tons CO2.

»Vi snakker også tit om, hvorfor det er lykkedes så godt. Vi kan ikke se andet, end at vi nok bare vil det her mere end så mange andre. Det har været en heldig timing, både i forhold til klimabevidstheden og den teknologiske udvikling. Vi har haft en række gode investorer, som har troet på det, hver gang vi ville starte noget nyt op. Og så er vi bare meget passionerede og har fået de rigtige folk ind hen ad vejen – ikke mindst i de andre lande, for det er vigtigt, at man er lokal med vores forretningsmodel,« siger marketingchefen.

I spidsen for det hele står Mette Lykke. Som direktør for virksomheden leder hun den fælles mission. Ambitionen er at inspirere og motivere alle til at engagere sig i kampen mod madspild.

Før hun begyndte hos Too Good To Go, var Mette med til at stifte sportsappen Endomondo i 2007, som er et fællesskab for 30 millioner løbere i hele verden.

Fakta: Too Good To Go

Antal butikker i Københavnsområdet: 1.024 med 166.100 brugere
Antal måltider reddet i området: 1.1 millioner

I Danmark er der siden 2016:
Skabt et fællesskab på mere end 1.452.477 madspildsreddere
Kommet mere end 2.139 forretninger i appen
Reddet mere end 3.334.953 måltider, som er 8.466 ton sparret CO2 i Danmark – det har en værdi af 13,5 milliarder kroner om året inkl. moms og afgifter

I de 11 lande hvor Too Good To Go appen er aktiv, er der samlet reddet 14.273.865 måltider. Det er over 36.234 ton sparret CO2 og svarer til at køre en almindelig personbil i 45.597 dage

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Jacob Schneider

Om journalisten Jacob Schneider

Journalist på Amager Bladet og City Avisen. Lokalområdet særligt omkring Amagerbro og Sundbyerne har været en del af mit liv gennem snart 25 år på godt og ondt. Jeg går op i menneskers historier inden for kultur, sport, trafik, politik - og alle de andre ting, der påvirker folks liv og levned. Mail: jape@minby.dk. Tlf.: 26169647.

Cityringen bliver ikke færdig til tiden

Oplev når Panna og Kendama mødes