Sur 😠 Ked 😭 Wow 🤩 Like 👍

Trafikkaos: »Vi er nervøse over, at det her vil ende med en ulykke«

RETORTVEJ. Parkerede biler i flere lag stjæler udsynet for bilister, gående og cyklende, der skal svinge ud på Retortvej fra sidevejene, og det skaber bekymringer i boligkvarterene omkring. I forvaltningen er man opmærksomme på problemet.

PAS PÅ: Som sådan er Grundejerforeningen Søndervang i den sydlige del af Valby ikke kede af, at de har fået nye naboer i Valbys nye bydel Grønttorvet på den anden side af Retortvej. Det slår grundejerformand Michel Steen-Hansen fast, da vi mødes tirsdag eftermiddag.

Udviklingen af den nye bydel er dog desværre ikke uden udfordringer. Beboerne oplever nemlig, at områdets trafikale situation langtfra er fuldt med udviklingen, og de kalder derfor nu på handling:

»Det virker som om, man har glemt, at der skal være en overgang mellem det nye og det gamle kvarter. At man har overset, at Retortvej ville blive en hovedfærdelsesåre, når man udviklede et nyt boligkvarter. To af de helt store udfordringer er, at mange parkerer deres bil på Retortvej, hvor de dermed stjæler udsynet, så det er svært at orientere sig, når man skal ud fra sidevejene. Derudover er der også rigtig mange, der kører alt for stærkt på Retortvej, fordi der ikke er nogen forhindringer,« fortæller han.

Umuligt udsyn

Vi mødes på Retortvej, hvor Nøddehaven kommer ud på den ene side, og James Grieves Vej kommer ud på den anden. Et kryds, der er nærmest umuligt at komme igennem i myldretiden, fortæller Michel Steen-Hansen:

»Man skal jo nærmest helt ud på kørebanen for at orientere sig, når man skal ud fra Nøddehaven eller James Grievesvej. De to veje ligger desuden over for hinanden med Retortvej i mellem, så om morgenen er det nærmest umuligt at komme ud, når der holder biler på begge veje og skal dreje. Udover at der holder tre lag parkerede biler, som man skal forbi, når man skal ud, så krydser man også en cykelsti, så det er altså virkelig farligt. Særligt når kvarterenes børn skal ud for at komme i skole i området,« siger han.

Når det er sagt, så er der faktisk lavet masser af parkeringspladser inde på selve Grønttorvet. Problemet er bare, at de koster penge, og derfor tyr mange til de gratis alternativer lige udenfor. Noget beboerne i grundejerforeningen Søndervang også mærker på de små villaveje, hvor parkerede biler ofte gør det svært at komme frem.

»Vi er nervøse over, at det her ender med en ulykke, og derfor har vi i et stykke tid forsøgt at sige til kommunen, om ikke vi skulle prøve at få lavet en helhedsløsning, der kan løse de trafikale udfordringer. Man kunne jo eksempelvis lave en rundkørsel i krydset Nøddehaven, Retortvej og James Grievesvej. Det burde der være plads til,« fortæller Michel Steen-Hansen.

Mission impossible

De trafikale udfordringer er også noget, man bemærker på den anden side af Retortvej. Det fortæller Hans-Bo Hyldig der er direktør i udviklingsselskabet FB-Gruppen, som står bag Grønttorvets nye bydel:

»Vi oplever også store udfordringer, når man skal svinge ud på Retortvej, hvor der er ekstremt dårlige oversigtsforhold. Problemet er jo, at vejen i sin tid blev anlagt som en industrivej, og det er den så ikke længere. En anden udfordring er, at der bliver kørt virkelig stærkt på Retortvej. Så nu må man ligesom tage en beslutning, om det skal være en gennemkørselsvej eller en beboelsesvej. Som er det er nu, er det nærmest mission impossible at komme ud,« fortæller han.

Hans-Bo Hyldig erkender, at det ofte er beboerne på hans side af Retortvej, der sætter deres biler i kvarteret udenfor Grønttorvet, og han opfordrer til, at alle tager ansvar for, at man kan færdes sikkert. Direktøren siger også, at FB-gruppen har forpligtet sig til at lave trafiklys, når de er færdige med at udvikle Grønttorvet:

»Vi er først færdige om to år, og det giver ikke mening at sætte et lyskryds op, før vi er helt sikre på, hvor det skal stå. Det bliver vi først, når området er færdigt, og vi kan se, hvor behovet er. Derfor opfordrer vi til, at man finder en løsning, der kan løse problemerne midlertidigt de næste par år,« siger han.

Lidt bedring er faktisk allerede på vej. I dag er Retortvej nemlig den eneste adgangsvej til Grønttorvet, men ifølge Hans-Bo Hyldig åbner man om tre-fire uger igen for adgang via Torveporten på den anden side af Grønttorvet.

»Det burde tage lidt af presset på Retortvej, men det løser ikke problemerne med de mange parkerede biler,« siger han.

»Vi kender situationen«

I Teknik- og Miljøforvaltningen er man godt klar over de trafikale udfordringer, beboerne oplever i kvarteret. Både fordi man selv har været ude og besigtige området og fordi, der er har været flere henvendelser på deres app ’Giv et praj’.

Enhedschef i forvaltningen Søren Kastoft forklarer:

»Vi kender situationen i området. Og jeg anerkender fuldt ud, at det som beboer kan opleves utrygt, når man skal svinge ud på Retortvej fra en af sidevejene, da strækningen er både bred og meget trafikeret. Men området omkring Retortvej er langt fra det eneste sted i byen, hvor trafiksituationen er under pres. Vi er derfor nødt til at gennemføre arbejdet med at løfte trafiksikkerheden på byens veje i prioriteret rækkefølge, så vi først tager de steder, hvor risikoen for uheld er størst,« siger han og tilføjer:

»Derfor har vi ikke mulighed for at gå ind og løse udfordringerne på Retortvej lige nu og her. Når det er sagt, er vi opmærksomme på, at trafikken i området gradvist ændrer sig i takt med, at de nye beboere på Grønttorvet flytter ind, så vi følger udviklingen tæt,«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Forfatter går i dialog med afdød mor

3-2-1 Stem! Demokratiet på spil