Det skal være slut med overfyldte cykelstier på Dybbølsbro. Københavns bredeste cykelsti - hele ti meter i bredden - står færdig til efteråret. Arkivfoto: Michael Paldan

Dybbølsbro åbnet for biler om natten

TRAFIK. Der er igen blevet åbnet for biltrafik over Dybbølsbro i retning af Vesterbro i aften- og nattetimerne. Dybølsbro er ensrettet frem til efteråret.

DYBBØLSBRO: Teknik- og Miljøforvaltningen er gået i gang med en ny etape af udvidelsen af Dybbølsbro.

Det betyder, at det siden tidligere på måneden igen blev muligt for bilister at køre på broen i aften- og nattetimerne i retning mod Vesterbro.

Dybbølsbro står færdig til efteråret 2019 og frem til da er den ensrettet.

Arbejdet med at udvide Dybbølsbro er et komplekst anlægsprojekt, hvor mobilkraner har løftet 55 store broelementer ind på broen. Hvert broelement vejer cirka 8 ton, og er 10 meter lange.

Yderemere sker arbejdet i et meget trafikeret område. Op imod 12.000 fodgængere og 18.000 cyklister passerer dagligt broen, der ligger tæt på en indfaldsvej til København, tæt ved beboelsesejendomme og over Danmarks mest befærdede jernbanestrækning ind mod hovedbanegården.

Trods de vanskelige forhold fejrede man for kort tid siden, at de første 300 dage forløb uden en eneste arbejdsulykke.

»Udvidelsen af Dybbølsbro vil typisk høre til de mere risikofyldte i bygge- og anlægsbranchen, fordi det er et meget komplekst anlægsarbejde med meget lidt plads til selve arbejdets udførelse,« siger projektchef Anne Kongsfelt i en pressemeddelelse, der fortsætter:

»Derudover bygges der hen over jernbanens kørestrømsanlæg, og det kræver helt særlige sikkerhedstiltag. Med de odds er det en stor glæde, at det er lykkedes os at passere de 300 dage uden arbejdsulykker med en fantastisk indsats fra alle på byggepladsen. Vi har haft høj fokus på sikkerhed, god planlægning og ikke mindst et godt samarbejde.«

Når udvidelsen er færdig har Dybbølsbro byens bredeste cykelsti, nemlig en ti meter bred dobbeltrettet cykelsti.

Fortovsarealet bliver også udvidet fra to til fem meter inklusiv cykelparkering langs gelænderet på den nordlige side.

På den sydlige side ændres den nuværende cykelsti til et cirka tre meter bredt fortov og ved Dybbølsbro Station bliver der oprettet mindst 200 cykelparkeringspladser.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Ny rapport fastslår Bispeengbuens muligheder

Vil du være stjerne: Kom til casting på Frederiksberg Teater