En ny rapport peger på tre løsninger til en omlægning af Bispeengbuen, hvis den gamle bue rives ned. Arkivfoto: Dan Møller

Like 👍

Ny rapport fastslår Bispeengbuens muligheder

ÅDRØMME. En ny business case vedrørende en omlægning af Bispeengbuen er netop blevet offentliggjort. Rapporten peger på tre løsninger, hvis Bispeengbuen bliver revet ned. Rapporten bekymrer Miljøpunkt Nørrebro.

NY RAPPORT: En netop offentliggjort rapport viser nu, hvilke muligheder der er, hvis drømmen om at rive Bispeengbuen ned realiseres. Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune har bedt MOE og Ernst & Young P/S (EY) om at undersøge en række scenarier for en omlægning af Bispeengbuen, henholdsvis som en tunnel, eller som en vej i terræn.

Af rapporten fremgår tre forskellige scenarier: en kort tunnel mellem Borups Plads og S-banen, en lang tunnel mellem Borups Plads og Hillerødgade og en vej i terræn. I alle scenarier er der tale om en løsning med enten tre kørespor i begge retninger eller to kørespor i begge retninger.

Vigtigt punkt mangler

Finansministeren har givet tilsagn om, at staten vil finansiere en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, og drømmen om en åbning af Ladegårdsåen er tættere på at gå i opfyldelse end nogensinde før. Alligevel er der ikke lutter glæde at spore hos Centerleder for Miljøpunkt Nørrebro og initiativtager til borgerinitiativet Åbn Åen. Han påpeger, at der mangler en vigtig detalje i den rapport, som kommunerne har fået udarbejdet. For det var oprindeligt tanken, at Genbrugspladsen ved Bispeengen skulle indgå i projektet for at skabe en bedre sammenhæng mellem bydelene, hvilket er blevet fremlagt for politikerne.

»Det er meget ærgerligt, at Genbrugspladsens areal er pillet ud af projektet. Det gør det cirka 400 millioner kroner dyrere at få det sidste stykke op mod S-togstationen og Grøndalsparken med. Bispebjerg og Vanløse kobles desværre lidt af projektet, og det er en skam,« siger Anders Jensen, der kraftigt undrer sig over, hvordan den detalje er forsvundet ud af rapporten.

Han tilføjer, at man i rapporten går med livrem og seler på udgiftsiden med 50 procent sikkerhedstillæg. Og at forventede indtægter fra fonde og grundskyld, samt gevinsten ved skybrudsparken, ikke er regnet med endnu.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Københavns Kommune vedrørende Genbrugspladsen inden avisens deadline.

 

 

 

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Julie Stougaard

Om journalisten Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Musikoplevelse i børnehøjde

Dybbølsbro åbnet for biler om natten