Gående holder til venstre, cykler til højre - det får trafikken til at glide lettere. Foto fra Naturstyrelsens og DGI¿s kampagneplakat
in ,

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Hurtige cyklister skaber problemer på Kalvebod Fælleds stier

KAMPAGNE. Naturstyrelsen og DGI kører lige nu en kampagne om at vise hensyn på Kalvebod Fælleds stier. Der er især udfordringer med hurtige motionscyklister, som ikke evner at vise hensyn til andre, siger Jes Aagaard fra Naturstyrelsen.

KALVEBOD FÆLLED: Trafikale konflikter mellem forskellige brugere af Kalvebod Fælled har fået Naturstyrelsen og DGI til her i maj at sætte store plancher op ved de store indgange til fælleden med teksten ’9 ud af 10 viser hensyn’.

Så flertallet af brugere opfører sig altså fint.

»Men det er ingen hemmelighed, at vi især har nogle udfordringer med nogle hurtige cyklister. Kalvebod Fælled åbner en fantastisk mulighed for at cykle lange stræk på god asfalt, hvor der ingen biler er, og nogle evner ikke at tage det nødvendige hensyn til andre. Der er tale om et offentligt vejanlæg, og der går man i venstre side og cykler i højre,« siger Jes Aagaard fra Naturstyrelsen.

Kampagnen foregår også på de sociale medier, hvor der især er respons fra borgerne om netop hurtige motionscyklister, der skaber farlige situationer på asfaltstierne. Andre kritiserer, at hundeejere ikke har deres hund snor. Eller også har de den i meget lang snor, som også kan skabe farlige situationer.

Forslag: Del stierne i to

I kommentarsporet på Facebook foreslås det at dele stierne i to, en til cykler og en til gående. Men det er et bekosteligt anlæg på de mange kilometer stisystemer.

»Det er i hvert fald ikke noget, vi har økonomi til at etablere. Jeg var for nylig til en konference om cykelsikkerhed, hvor man kunne høre, at vi deler det her problem med naturstier i resten af landet. Der var et hollandsk eksempel på, at man havde separeret cykel- og gangsti, og ud over at det var dyrt, så får cyklisterne også et rettighedsbegreb: Her må jeg cykle rigtig hurtigt, og det kan skabe nogle endnu farligere situationer, hvis en fodgænger får forvildet sig over på den forkerte sti.«

»Så kan vi ikke i stedet gå den vej, at vi tager det gensidige hensyn, som skaber den bedste brugbarhed for alle – for så er der plads til rigtig mange. Sæt farten ned, send et smil og accellerer – det er en rigtig god ide. Det er det også at huske at bruge ringklokken. Og sørg for, at din hund ikke går midt på vejen,« siger Jes Aagaard.

På stierne gælder almindelige færdselsregler.

»Fordi det handler om Færdselsloven, så har jeg ingen beføjelser til at skride ind, det hører under politiet. Vi kommer til gengæld efter dem, der kører på knallert på stierne, fordi det er en overtrædelse af Naturbeskyttelsesloven. Vi har altid haft en smule knallertkørsel, og skilter også om, at det er forbudt, men jeg ser det ikke som noget stort problem, og der er mange, mange flere af de hurtige cyklister. Derfor har vi kampagneplancherne stående her resten af maj. Måske kommer de op igen, men de skal ikke stå der hele tiden, for så holder folk op med at lægge mærke til dem,« siger Jes Aagaard.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Lydrejse gennem byen: Demokratiet går i graven

F.C. København hyldes på rådhuset