Partier på begge politiske fløje har af flere omgange foreslået at give Bispeengbuen dødsstødet. Rive den sekssporede motortrafikvej i førstesalshøjde ned og i samme moment fritlægge Ladegårdsåen. Arkivfoto: Dan Møller

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Regeringen åbner pengepungen: Nu skal Bispeengbuen rives ned

ÅBEN Å. Regeringen med finansminister Kristian Jensen (V) i spidsen har givet tilsagn om, at staten finansierer en tredjedel af den milliard kroner, det vil koste at rive Bispeengbuen ned og fritlægge dele af Ladegårdsåen midt imellem Frederiksberg og Nørrebro. Frederiksbergs 1. viceborgmester, Jan E. Jørgensen (V), kan ikke få armene ned.

NEDRIVNINGSFARE: 9. maj 2019 er en god dag for Ladegårdsåen og en tilsvarende dårlig dag for Bispeengbuen.

Sådan kan den nyhed sammenfattes, som finansminister Kristian Jensen (V) og Frederiksbergs 1. viceborgmester, Jan E. Jørgensen (V), i dag havde med sig.

Finansministeren har givet tilsagn om, at staten finansierer en tredjedel af den milliard kroner, det vil koste at rive Bispeengbuen ned, fritlægge en kilometer å midt imellem Frederiksberg og København og føre trafikken i en tunnel under åen.

»Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, som Jan E. har vist mig, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet,« lover Kristian Jensen og tilføjer:

»Før i tiden skilte vand indbyggerne i en by eller i et land. I dag bringer vand borgerne sammen. En fritlægning af Ladegårdsåen er jeg helt sikker på vil samle borgerne.«

En åben å skybrudssikrer

Bispeengbuen, der er statsejet, er i en sådan forfatning, at hvis ikke den rives ned, så skal den renoveres. Det vil koste omkring 200 millioner kroner at fremtidssikre buen.

Partier på begge politiske fløje har af flere omgange foreslået at give Bispeengbuen dødsstødet. Rive den sekssporede motortrafikvej i førstesalshøjde ned og i samme moment fritlægge Ladegårdsåen på en cirka én kilometer lang strækning fra Hillerødgade til Borups Plads.

Ladegårdsåen gemmer sig få centimeter under vejbelægningen. En åbning af åen vil bidrage til en skybrudssikring, idet Ladegårdsåen vil opsamle store mængder vand via stormveje, der naturligt hælder mod åen. Hver liter vand, der opsamles i Ladegårdsåen, vil aflaste det eksisterende kloaknet og dermed borgernes kældre.

Jan E. Jørgensen og finansminister Kristian Jensen i samtale ved Bispeengbuen. Foto: Ejder Akbal

Desuden vil en nedgravning af trafikken styrke fodgængere og cyklisters mulighed for at bevæge sig gennem byen i grønne omgivelser.

En larmende mur

Frederiksberg Kommune og Københavns Kommune har sammen fået udarbejdet en foranalyse af EY (Ernst & Young) og MOE (rådgivende ingeniørvirksomhed), der offentliggøres 16. maj.

Det er denne rapport, som Jan E. Jørgensen, der foruden at være viceborgmester på Frederiksberg er medlem af Folketinget, har haft fingrene i. Han ser optimistisk på projektet:

»Næste skridt i processen bliver at finde en model for det fremtidige arbejde mellem de to kommuner om det fælles projekt og få udarbejdet en plan for, hvad der skal ske med arealet oven på tunnelen. Det bliver vildt spændende at gå i gang med,« siger Jan E. Jørgensen og tilføjer:

»Bispeengbuen ligger som en larmende mur på grænsen mellem Frederiksberg og Nørrebro. Lundtoftegade på københavnersiden er på ghettolisten, og jeg håber virkelig, at vi med dette projekt kan få området løftet, så det bliver et attraktivt miks mellem det bedste af Nørrebro og det bedste af Frederiksberg. Vi skal åbnet dele af åen, så der kommer byliv og bynatur i stedet for motorvej – og så naturligvis en masse attraktive boliger.«

Kan være i mål i 2022

Jan E. Jørgensen mener ikke, at man skal mange år ud i fremtiden før, Frederiksberg-borgerne og københavnerne kan dyppe fødderne i Ladegårdsåens rislende vand lige der, hvor Bispeengbuen i dag tårner sig op:

»Jeg vil vurdere, at vi kan være helt i mål i 2022,« lyder den optimistiske melding fra Jan E. Jørgensen.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Skriv et svar

Bo Børresen

Om journalisten Bo Børresen

Jeg har været journalist på en række københavnske lokalaviser siden 2001 og skrevet om stort og småt på Frederiksberg og i Valby og Sydhavnen.

Stemning på skoleskemaet

Lyden af The Doors fylder Krudttønden