Folehavebroen, da den blev præsenteret i 2016. Illustration: Dissing+Weitling Architechture
in , ,

Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Københavns nye byport: Nu begynder arbejdet med stor bro

FOLEHAVEN: I slutningen af april går Teknik- og Miljøforvaltningen i gang med at anlægge den nye cykel- og gangbro over Folehaven i Valby, som bliver den nye byport til København. Broen forventes at stå færdig i begyndelsen af 2020.

Broen bliver 135 meter lang og 5,5 meter bred. Det forventes, at op mod 4.000 cyklister og fodgængere vil tage turen over broen dagligt.

Arbejdet medfører, at der i hele anlægsperioden vil være lukket for trafik for cyklister og fodgængere langs Folehaven på strækning mellem Vigerslevvej og Sønderkær. Cykel- og fodgængertrafikken ledes i stedet gennem Vigerslevparken. Biltrafikken vil kun blive påvirket i omkring et døgn, fortrinsvis om natten, når selve broen over Folehaven skal etableres sidst på året.

For at skabe plads til den nye bro er det nødvendigt at fælde op til seks træer, men til gengæld plantes der 70 nye træer i parken, som vil være en blanding af eg, løn, bøg, valnød, el og røn.

Der bliver etableret en dobbeltrettet cykelsti og fodgængersti mellem Vigerslevvej og Sønderkær, så når broen er færdig, får cyklister og fodgængere en tryggere overgang over Folehaven.

Broen, der forbinder de to dele af Vigerslevparken, er tegnet af Dissing+Weitling architecture, som også står bag cykel- og gangbroen Åbuen på Åboulevarden. Projekteret af COWI og bygges af Bladt Industries. 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Eksklusive filmvisninger i unik arkitektur

Copenhagen Jazz Festival: Tre navne er offentliggjort