Det unge skatetalent Luke Lyngstrøm og Thomas Kring foran indgangen til X-Hall, som endnu aldrig har været åbnet for offentligheden. Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Skatepark til knap ni millioner kroner står tom på tredje år

SKATEPARK. Siden 2016 har skateparken X-Hall stået klar i et tunnelrør under Bispeengbuen på grænsen mellem Nørrebro og Frederiksberg. Parken, som har kostet i omegnen af ni millioner kroner, har dog aldrig været åben for offentligheden. I mellemtiden må skatere fra Nørrebro tage til Malmø for at træne.

DYR FORNØJELSE: Under Bispeengbuen ligger en skatepark til en værdi af knap ni millioner kroner hen i mørke.

Den har været færdig siden 2016, men har aldrig været åben for offentligheden.

Thomas Kring, der er skater, har forgæves forsøgt at få et svar på, hvad der er årsagen til, at åbningen af skateparken trækker ud, men han har ikke oplevet at få et fyldestgørende svar fra Københavns Kommune.

»De bliver ved med at sige, at åbningen af den er lige rundt om hjørnet. Det er den ene lamme undskyldning efter den anden,« siger Thomas Kring og forklarer, at der ikke er andre tilsvarende indendørs faciliteter i København.

»Så vi ligger og kører til Malmø, fordi der ikke er nogen steder i København, hvor vi kan træne. Der er snart OL, og vi har nogle rigtig dygtige skatere i København, men ingen steder at træne,« siger Thomas Kring og tilføjer, at der er et par hundrede brugere, der venter på, at X-Hall åbner.

 

X-Hall ligger i et tunnelrør under Bispeengbuen med indgang fra Hillerødgade 53. Foto: Thomas Kring

En dyr flytning

X-Hall lå tidligere i et andet tunnelrør under Bispeengbuen, dér hvor Bispeengen Genbrugsstation ligger i dag. Da genbrugsstationen skulle åbne, var kommunen nødt til at flytte X-Hall over i det andet tunnelrør. Og det har vist sig ikke at være en helt ukompliceret affære, forklarer Mads Kamp Hansen, som er byudviklingschef ved Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune.

»Der har været adskillige benspænd undervejs. Dels et benspænd inden 2016, hvor det viste sig, at der ikke var afsat nok penge. Det blev der så, så man kunne åbne det, og så har der i 2016 været nogle problemer, særligt med loftkonstruktionen, som gjorde, at der dryppede tjære ned i faciliteterne,« siger han.

Københavns Kommune oplyser, at der oprindeligt blev sat 4.796.000 kroner af til etableringen af X-hall. Da det efterfølgende viste sig, at skateparken blev dyrere end først budgetteret, blev der afsat yderligere 3.183.357 kroner med henblik på at færdiggøre byggeriet.

Sidst er der afsat 800.000 kroner til udbedring af loftkonstruktionen for at forhindre tjære i at dryppe ned på ramperne. Alt i alt bliver det samlede beløb på 8.779.357 kroner.

X-Hall har været åben en enkelt gang, hvor Thomas Kring har fået lov at testkøre skateparken. Efterfølgende har den været lukket. Her er det et lovende talent, Luke Lyngstrøm. Foto: Thomas Kring

Bureaukratiske benspænd

Udover de økonomiske benspænd, har det vist sig at være noget af en udfordring, at skateparken er blevet placeret i et grænseområde, hvor flere instanser skal arbejde sammen, forklarer byudviklingschefen, som har været involveret i projektet de seneste tre år.

»Det, der gør det her projekt vanskeligt, er, at det ligger på grænsen mellem Frederiksberg og København på et areal, der tilhører Vejdirektoratet, under en bro, som tilhører Banedanmark. Derfor er der rigtig mange tandhjul, der skal gå i hak, for at tingene kan gå op. Vejdirektoratet er ikke så vant til, at der bliver bygget faciliteter på deres veje, og Banedanmark er ikke så vant til, at der bliver bygget noget under deres broer, der skal have ibrugtagningstilladelser, så der har været mange benspænd i forhold til at få alle de her instanser til at spille sammen,« siger Mads Kamp Hansen og tilføjer, at det har taget lang tid at få de tilladelser, kommunen skulle bruge, fra Vejdirektoratet og Banedanmark.

Brandvej skal på plads

Lige nu venter Københavns Kommune på en godkendelse fra Vejdirektoratet, som skal godkende, at der oprettes en adresse på Bispeengbuen og etableres en brandvej. For som det er nu, kan køretøjer ikke få adgang til X-Hall. Det forklarer Stine Balslev, projektleder ved Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

»Hvis X-Hall står i flammer, vil det jo være naturligt for Hovedstadens Beredskab at afspærre Bispeengbuen, men når der går en alarm, skal de gerne kunne køre hen og undersøge, hvad der er sket, og så vil de nødigt skulle afspærre Bispeengbuen,« siger hun og tilføjer, at der også er gået tid med at undersøge andre alternativer til brandvejen på Bispeengbuen. Blandt andet har man undersøgt muligheden for at leje et areal hos Novozymes, der er nabo til X-Hall, som kunne inddrages til brandvej. Det viste sig ikke at være en mulighed.

»Vi er virkelig kede af, at åbningen af X-Hall trækker ud. Vi ved, at der er en masse skatere, der venter på at kunne tage skateparken i brug. Der har været en række forhold, der har forsinket byggeriet. Blandt andet at der har dryppet tjære ned fra loftet på ramperne, og at der har været installeret et defekt brandalarmeringssystem. De seneste udfordringer med brandvejen skyldes det særlige, at X-Hall er beliggende et sted, hvor der ikke er direkte adgang fra offentlig vej,« siger Stine Balslev.

X-Hall åbner om…

Når Københavns Kommune har fået godkendelsen fra Vejdirektoratet, vender de tilbage til Hovedstadens Beredskab, som har installeret et brandalarmeringssystem, som Hovedstadens Beredskab så skal tildele et nummer og adresse. Når det er på plads, kontakter Københavns Kommune Frederiksberg Kommune og beder dem om en ibrugtagningstilladelse, og så skulle X-Hall langt om længe gerne kunne tages i brug.

Hvornår det mere nøjagtigt bliver, tør Stine Balslev dog ikke sige noget om.

Mads Kamp Hansen fra Kultur- og Fritidsforvaltningen er mere optimistisk.

»Jeg vurderer, at det er realistisk, at skateparken åbner inden for de næste par måneder. Jeg har bøvlet med den her sag i mange år, og det skal ske, det her, så der må findes en eller anden løsning, og det arbejder vi på højtryk for at få på plads,« siger han.

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Julie Stougaard

Om journalisten Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Mestrene blev hyldet på rådhuset

Fyrværkerimester i Tivoli, Gunnar Knudsen. Foto: René Mølskov

Han maler på himlens lærred