Københavns Kommune har udarbejdet en handlingsplan mod trafikstøj. Den løser dog ikke de største støjproblemer, mener Simon Peter Spanggaard. Løsningen koster muligvis blot 1,5 millioner. Foto: Martin Sørensen
in ,

Like 👍

Ingerslevsgade er støjforurenet: Det er ikke personbilerne, der er det største problem

…Debat

AF Simon Peter Spanggaard

Ingerslevsgade 166

Ingerslevsgade: I Vesterbro-Bladet den 5. marts omtales kommunens nye handlingsplan mod trafikstøj, som årligt er skyld i 19 dødsfald i København. WHO har desuden anerkendt trafikstøj som det næststørste miljømæssige helbredsproblem efter luftforurening.

Det er selv sagt et godt initiativ at forbedre københavnernes helbred, men tilsyneladende fremhæver borgmesteren ’benzin- og dieselbiler’ – underforstået personbiler – som den største synder. Det er måske rigtigt nogle steder i København, men som beboer på Ingerslevsgade er rutebusser, turistbusser, lastbiler, dieseltog, natligt banearbejde og gammel, ru asfalt et større støjproblem end personbiler. Støjmæssigt kan en personbil sammenlignes med et lille klap på kinden, mens en bus eller lastbil er som en syngende lussing. Så selv om der kører 8-9 gange flere personbiler end store køretøjer, er sidstnævnte et større støjproblem.

Som beboer på Ingerslevsgade er det største støjproblem de 400 daglige busafgange på Linje 1A, da Scania Omnilink-bussernes motorblæsere larmer så meget, at over 50% af busserne overskrider lovgrænsen på 80 decibel, mens 80% overskrider Movias egen støjgrænse! I september 2017 viste en test således, at det kræver høreværn tæt på busserne, som larmer op til 91 decibel! Overborgmester Frank Jensen har tidligere lovet at udskifte busserne med støjsvagere modeller, men siden er han vendt på en tallerken og har forlænget kontrakten med Movia og Arriva. Sådan kan politik byde på brudte løfter.

Turistbusserne til »fjernbusterminalen« ved DGI-byen er også et støjproblem, når de i stort antal suser med syngende dæk gennem Ingerslevsgade dag og nat, og ligeledes er de mange tonstunge lastbiler, men hvorfor har turistbusser og lastbiler ikke tvangsrute ad Dybbølsbro og Vasbygade? Og hvorfor har man ikke minibusser aften og nat med få passagerer? Som beboere må vi håbe, at højere billetpriser skræmmer passagerne væk og fjerner busafgange. Særligt om natten.

Diesellokomotiver i tomgang er også et problem, og ved uheldige vindretninger kan deres pulserende støj høres langt ind på Vesterbro, og jeg tør slet ikke tænke på den tilhørende partikelforurening fra de oldgamle ME-lokomotiver. Hvorfor må et diesellokomotiv med 3300 hk holde i tomgang i timevis om natten, når en personbil kun må have motoren tændt 1 minut?

Det natlige skinnearbejde er også en permanent, natlig plage, og togpassagernes fremkommelighed er åbenbart vigtigere end vesterbroernes sundhed. Jernbanen er måske et stat i staten med egne regler, som kommunalpolitikere vanskeligt kan ændre, men hvor er i det mindste den politiske kritik af jernbanens støjforurening?

Endelig er jeg kritisk overfor fremhævelsen af ’benzin- og dieselbiler’ som en større støjkilde end el-biler, da dæk og bremser larmer mere end de fleste motorer. Mon ikke en Tesla med brede lavprofildæk larmer mere end en benzindrevet mikrobil på smalle dæk?

En handlingsplan mod støj er udmærket, men løs venligst de største støjproblemer først. På Ingerslevsgade kunne én af løsningerne fx være et støjsvagt asfaltslidlag, som højst koster 1,5 mio. mellem Enghavevej og Dybbølsbro.

En smule ros skal de københavnske politikere dog have for forsøget på at indføre strammere miljøzoner i København. En idé som regeringen desværre har afvist at give lov til indtil videre, men måske blæser der nye vinde efter Folketingsvalget om et par måneder.

Til slut en opfordring til andre støjplagede læsere om at skrive til tmf@tmf.kk.dk eller movia@moviatrafik.dk og ytre jeres mening.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Avatar

Om journalisten NMB

North Media Bureau (NMB) er de københavnske lokalavisers nyhedsbureau. Det leverer hver dag korte historier om samfund, kultur og sport.

Nyt galleri til Nørrebro

Ny udstilling: Kan du mærke det?