Elløbehjul er blevet en del af bybilledet i København, men hvordan skal området reguleres fremover. Måske er der inspiration at hente i Aarhus. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
in ,

Haha 😆 Like 👍

Elløbehjul kan ende i ‘et sandt kaos’: Måske ligger løsningen i Aarhus

København skal kigge mod Aarhus efter gode råd til, hvordan udlejning af elløbehjul og elcykler fremover skal håndteres.

Et praktisk transportmiddel, der hurtigt og enkelt skaffer dig fra A til B. Eller et helvedesinstrument, der blokerer på fortove og flyder i bybilledet.

Elløbehjulene, som i de seneste måneder har indtaget København, har undervejs fået mange skudsmål.

Nu vil et flertal i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune følge en anbefaling fra Transportministeriet og søge gode råd til den fremadrettede regulering af området i Aarhus.

Her har kommunen lagt op til kun at tillade én virksomhed med maksimalt 500 udlejningscykler og én virksomhed med op til 150 elløbehjul.

En kopi af denne model er tillokkende for de københavnske politikere, hvor otte virksomheder har vist interesse for at udleje elløbehjul, mens fem virksomheder har henvendt sig til forvaltningen om udlejning af udlejningscykler.

Derfor har et flertal i udvalget bedt forvaltningen om at tage en dialog med Transportministeriet om deres anbefaling af at hente inspiration i Aarhus.

»Et sandt kaos«

»Vi vil blive ramt af et sandt kaos, hvis byens fortove og pladser pludselig skal rumme otte konkurrerende systemer for elløbehjul og fem for udlejningscykler. Derfor er jeg glad for, at et flertal i udvalget har besluttet at følge Transportministeriets anbefaling om at hente inspiration i Aarhus til den fremadrettede regulering af området,« siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

Aarhus-modellen med kun én udbyder bliver dog ikke hilst velkommen af Radikale:

»Vi vil ikke ende et sted, hvor vi kun vælger et enkelt selskab. Vi vil gerne have flere udbydere til hver transportform. Der skal være en vis konkurrence selskaberne imellem, så de opper sig på service og pris,« siger Mette Annelie Rasmussen (R) til Berlingske.

Påbud: Frist forlænget

Teknik- og Miljøforvaltningen udsendte 5. marts et varsel om påbud til tre virksomheder, som kommunen kunne konstatere udlejer henholdsvis elløbehjul og cykler fra kommunens arealer uden tilladelse.

De tre virksomheder har fået forlænget fristen frem til på fredag 22. marts til at afgive deres bemærkninger i sagen, oplyser Københavns Kommune til minby.dk

Herefter vil forvaltningen forholde sig til virksomhedernes bemærkninger og efterfølgende tage stilling til, om der skal udstedes et påbud om, at virksomhederne skal fjerne cykler og løbehjul.

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Christian Olsen

Om journalisten Christian Olsen

Jourhavende hos North Media Hovedstaden og journalist på City Avisen. Har beskæftiget sig med lokaljournalistik i København i en årrække. Skriver bl.a. om politik, trafik, byudvikling, kultur og byens liv.

Dobbeltkoncert: Hør prisvindende sangerinde og hendes idol i Kingos Kirke

Bluesdanserne flytter ind i Valby Kulturhus