Peter Bangs Vej kan også indtages af andet end vejarbejde. Arkivfoto: Dan Møller
in ,

Sur 😠

Debat: Peter Bangs Vej lukker ikke, men renoveres

Jan E. jørgensen (V)

Formand for By- og Miljøudvalget

Peter Bangs Vej: I forrige uge skrev Jette Vorstrup et læserindlæg om planerne for Peter Bangs Vej – og lad mig starte med at præcisere, at vi jo ikke lukker Peter Bangs Vej, som der står i overskriften. Vi ensretter vejen i en periode, så vi kan få plads til anlægsarbejdet. Peter Bangs Vej projektet er en del af den store skybrudspakke, som er blev sat i værk på grund af klimaændringerne og den ekstreme regn, de fører med sig.

Frederiksberg Kommune har besluttet en ambitiøs skybrudsplan i samarbejde med Københavns Kommune, og det er netop den, der medfører de mange projekter i byen.

Og Jette Vorstrup har helt ret i, at der er mange projekter – og nogle af dem er ret store og langvarige. Det kan selvfølgelig være en udfordring i en tæt by, hvor der i forvejen også skal bygges nyt eller renoveres. Men vi undgår desværre ikke gener i anlægsperioden.

Vi gør meget ud af informere om de enkelte projekter og at planlægge, så de generer mindst muligt. Peter Bangs Vej projektet skulle egentlig have været udført sidste år, men vi valgte at skyde til i år, så det ikke karambolerede med andre igangværende projekter, som f.eks. arbejdet på Roskildevej.

Vi sammentænker så vidt muligt skybrudsprojekter med andre arbejder i byen, og i dette konkrete tilfælde skaber vi også andre forbedringer. Vi indsnævrer vejen, så vi opnår større tryghed, når man skal krydse vejen som fodgænger. Endvidere nedsættes hastigheden, hvilket også medfører større tryghed på vejen, samtidig med at det også giver mindre støj i hele anlægsperioden vil udrykningskøretøjer kunne passere. Det kan de fortsat i anlægsperioden, og den kommende vejbredde holder sig inden for vejreglernes gældende grænser.

I forhold til at lede mere trafik ind på Kronprinsens Vej, indgår det ikke som del af vores overvejelser, da det er en mindre boligvej.

Det er rigtig, at linje 9A fra åbningen af Cityringen vil dreje ved Madvigs Allé. Det vil give en forbindelse til metronettet og videre til Carlsberg Station. Med Nyt Bynet vil linje 6A på Roskildevej skifte navn til linje 7A. Linjen vil fortsat køre til Ålholm Station ud af byen og køre ind til Vesterbro og skabe en direkte forbindelse til Hovedbanegården.

Der er desværre ikke passagerpotentiale til at køre busser frem og tilbage mellem Domus Vista, Flintholm Station og Frederiksberg Hospital.

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Avatar

Om journalisten NMB

North Media Bureau (NMB) er de københavnske lokalavisers nyhedsbureau. Det leverer hver dag korte historier om samfund, kultur og sport.

Energihæder til boligforening i Emdrup

Flemming var hospitalsdirektør – nu sidder han i kassen i Irma og er tæt på at blive kåret som årets kassedame