Det vil skabe bedre forhold for fodgængere og cyklister, hvis man kan komme på tværs af Svanemøllen Kaserne. Derfor bør dette låge åbnes. Arkivfoto: Michael Paldan
in , ,

Like 👍

Lukket gitter i Svanemøllen tages op i folketinget

Folketingsmedlem Mette Reissmann (S) stiller spørgsmål i folketinget om at åbne lågen på Svanemøllen Kaserne.

Af Thomas Frederiksen

Det har længe været et stort lokalt ønske at åbne Svanemøllen Kaserne for at gøre Østerbro mere tilgængelig på kryds og tværs.

Der er blandt andet planer om en bro over S-togsbanen og tværs over kasernen. Den er endda nævnt i et budgetforlig. Men det trækker ud.

En nem løsning for at komme et stykke af vejen, inden der er et på tidspunkt kommer en bro, er at åbne en låge ved en tunnel på banestrækningen mellem Ryparken og Hellerup stationer, så for eksempel borgere i Ryparken nemmere kan komme til Østebrogade.

Både Østerbro Lokaludvalg og ledende politikere i Københavns Kommune har henvendt sig til Forsvarsministeriet for at få åbnet lågen uden resultat. Efter dialog med Østerbro Lokaludvalgs formand Allan Marouf  tager det socialdemokratiske folketingsmedlem Mette Reissmann, der selv bor i nærheden af kasernen, sagen op med forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V).

”Lokaludvalg og borgerrepræsentationen er blevet mødt af en mur af tavshed,” siger Mette Reissmann om baggrunden for, at hun stiller spørgsmål til forsvarsministeren.

”Ministeren bedes oplyse, hvad der er årsagen til, at det ikke er lykkedes Forsvarets Ejendomsstyrelse at lave en aftale med Københavns Kommunes teknik og miljøforvaltning, der sikrer, at Københavns borgere kan cykle på cykelstien gennem området på Svanemøllen Kaserne fra Ryparken til Østerbro ved Svanemøllen eventuelt helt enkelt ved, at det aftales, at kæden, som låser porten, klippes over, og porten åbnes, så der kan skabes gennemgang, og hvad vil ministeren gøre for at fremme en løsning?” lyder hendes spørgsmål.

Venstres beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Cecilia Lonning-Skovgaard, er blandt dem, som har sendt henvendelser videre. Hun har fået svar fra hendes partifælle, forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen. Han nævner i sit svar til hende, at Forsvarsministeriet er positive over for at udvikle kasernen, så det udvikler lokalområdet, men de kommende år bygges et nyt domicil til Forsvarets Efterretningstjeneste og muligvis et helikopterberedskab til støtte for politiet.

”De kommende år byder derfor på en række betydelige anlægsaktiviteter på kaserneområdet, der ikke umiddelbart er forenelige med en åbning af området for offentlig gennemgang. Når bygge- og anlægsarbejderne har nået et niveau, hvor hensynet til dels personsikkerheden for civile borgere dels den militære sikkerhed for Forsvarets medarbejdere og faciliteter kan opfyldes, vil der kunne tages stilling til etablering af en offentlig cykel- og gangsti gennem området,” skriver han i et svar.

Ordlyden minder meget om et skriftligt svar, som Østerbro Avis har modtaget fra ministeriet. Allan Marouf fra Østerbro Lokaludvalg påpeger, at kasernen i forvejen benyttes civilt til forskellige formål, blandt andet fodboldtræning og køreskoler med indkørsel fra Ryvangs Allé. Derfor forstår han ikke, at der ikke kan åbnes for civil adgang fra den anden ende af kasernen.

»Og så er det jo ikke i morgen, at der bliver bygget. Der kan nemt gå seks-otte år, før der står noget færdigt,« siger han.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Kom og dans med: Rockabilly på Solbjergvej

Nu kan du indberette usikre cykelstier