Frank Jensen og Jesper Christensen besøgte Gasværksvejens Skole, da de lancerede en ny kampagne hvor de bruger 220 millioner kroner på at øge kvaliteten i udskolingen. Foto: René Mølskov

Her er den klasseløse skole

SKOLETID. Overborgmester Frank Jensen (S) og børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen lancerede byens nye indsats for at fastholde eleverne i de ældste klasser. På Gasværksvejens Skole er klasseopdelingen blandt andet fjernet.

KAMPAGNE: Udfordringen er åbenlys. I dag skifter omkring 10 procent af eleverne i 7.-9. klasse skole.
Derfor besluttede budgetparterne bag budget 2018 at afsætte 220 millioner kroner til at styrke folkeskolens ældste klasser. Med næsten en kvart milliard vil de at sikre, at eleverne bliver i folkeskolen efter 6. klasse.

»Jeg tror, mange har tænkt, at det nok kom af sig selv. Nu har de jo gået der i syv år, og så skal de nok tage sig sammen til det sidste. Men det gør de ikke, hvis ikke tilbuddet er godt nok,« siger overborgmester Frank Jensen (S).

Han besøgte sammen med børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen Gasværksvejens Skole for at præsentere kommunens nye kampagne.
Kampagnen sætter fra denne uge fokus på den massive investering i netop udskolingen, som budgetparterne bag budgettet i 2018 afsatte.

»Målet med investeringen på næsten en kvart milliard er, at holde fast i ambitionen om, at det skal være vedkommende, involverende og interessant at gå i folkeskolen i København. Også for de elever i udskolingen,« siger Frank Jensen.

Klasseløse årgange
De to borgmestre besøgte eleverne på niende årgang på Gasværksvejens Skole på Vesterbro, hvor undervisningen ikke længere er klassebaseret.
I stedet for at være bundet til en klasse, vælger eleverne sig ind på undervisningshold.
Det har Fran-Elvira, Selma og Svea blandt andet gjort. De sidder og arbejder ved i bord sammen. Men frem til 6. klasse gik de i to forskellige klasser. Nu vælger de hold sammen.

»Det betyder, at man kommer til at arbejde sammen med nogle andre end man normalt ville. Og også nogen, der har andre kompetencer end en selv,« siger Selma.

I de forskellige fag, har de mulighed for at vælge mellem forskellige temaer eller emner og det betyder, at de i langt højere grad arbejder med noget, de synes, er interessant. Og så mødes de på tværs af skolen.

»Vi lærer hinanden meget bedre at kende. Før syvende klasse, hvor vi begyndte på det, der kendte vi ikke hinanden særlig godt på tværs,« fortæller Fran Elvira.

Fordele for lærerne
Ifølge skoleleder på Gasværksvejens Skole, Marianne Risager-Hansen, er det både en fordel for elever og lærere, at opløse klassestrukturen.

»At man mikser fagene på årgangene giver lærerne en mulighed for at opdele eleverne på andre måder. Det gør det meget lettere at motivere dem, man kan arbejde med deres egne mål, og man kan lave større eller mindre hold, hvis der er nogen, der trænger til et løft inden for et specifikt emne,« siger Marianne Risager-Hansen og tilføjer:

»Det er en mulighed for at skræddersy holdene. Og det gør heller ikke noget, at eleverne oplever at have forskellige lærere.

Det skal løses
Den knap en kvart milliard store investering har overborgmestern store forventninger til løser den udsivning, man lige nu ser fra folkeskolerne.

»Vi skal i folkeskolen blive ved med at give et vedkommende og interessant undervisningstilbud. Også når du er på vej til at blive teenager. Det vi oplever her i klassen rundt om bordene på Gasværksvejens Skole er jo, at de er til stede. De argumenterer, og de involverer hinanden. Det var også det, vi så til prøveeksamen for lidt siden,« siger han og fortsætter:

»Gasværksvejens skole har været et stjerneeksempel på, at man ved at lave en nytænkning i overbygningens undervisningsform og tilrettelæggelse, kan fastholde betydeligt flere af de unge mennesker.«

Kampagnen skal over de næste fire år hæve kvaliteten i udskolingen i de københavnske folkeskoler. Dermed skal flere elever fastholdes og tiltrækkes i de ældste klasser.
Kampagnen byder blandt andet på flere eksempler på holddannelse på tværs af klasser som man ser det på Gasværksvejens Skole, men også brobygning, talentforløb, feedbacksamtaler, intensive læringsforløb og styrket forældresamarbejde er blandt værktøjerne.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
René Mølskov

Om journalisten René Mølskov

Journalist med ansvar for Vesterbro Bladet. Jeg har en forkærlighed for lokale nyheder, politik og features. Jeg tror på, at Vesterbro Bladet kan gøre en stor forskel i bydelen. Kontakt mig altid gerne med tip om stort som småt.

Ankerstjerne laver musik fra downtown Vanløse

Byhavecafé for borgerhus i Nordvest