Der er opstået uenighed i Kommunalbestyrelsen om, hvorvidt Frederiksbergs elbilstrategi er ambitiøs eller ej. Foto: Torben Klint/Ritzau Scanpix
in , ,

Frederiksberg vil være Danmarks førende elbilby – oppositionen kalder tallene uambitiøse

UENIGHED. De borgerlige i Kommunalbestyrelsen mener, at Frederiksberg er på vej til at blive landets elbilby nummer ét. Oppositionspartierne kalder 2030-målsætningen uambitiøs og vil skrue meget mere op for de grønne tiltag.

EL ELLER EJ: Fredag meldte borgmester Jørgen Glenthøj (K) og 1. viceborgmester Jan E. Jørgensen (V) ud på Frederiksberg Kommunes vegne, at Frederiksberg vil være landets førende elbilby i 2030.

I pressemeddelelsen hedder det:

»I 2030 er alle Frederiksberg Kommunes egne køretøjer drevet af 100 procent grønne drivmidler – heraf er 90 procent el. Samtidig er alle busser på Frederiksberg eldrevne, mens hver femte private bil kører på el.«

Borgmester Jørgen Glenthøj (K) udtaler i pressemeddelelsen:

»Frederiksberg er en klimavenlig, grøn kommune, hvor vi sætter handling bag ordene og arbejder med ambitiøse mål. Denne strategi skal hjælpe os med at komme endnu længere i vores grønne bestræbelser og gøre det særligt attraktivt for bilejere på Frederiksberg at vælge el næste gang,« siger borgmesteren.

Pressemeddelelsen fortsætter:

»Frederiksberg Kommune vil reservere et stort antal p-pladser til elbiler, så det er let at finde parkering, hvis man kører elbil, ligesom kommunen også vil arbejde for, at alle i etageboliger har en opladningsmulighed i nærheden.

13 stemmer mod 12

Frederiksberg Kommunens elstrategi blev vedtaget ved et møde i Kommunalbestyrelsen 28. januar 2019 med stemmerne 13-12. Det Konservative Folkeparti, Venstre og Liberal Alliance stemte for. Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet stemte imod.

De fem oppositionspartier stillede forslag om at arbejde med en målsætning, hvor andelen af private elbiler på Frederiksberg er på 50 procent i 2030, og at målsætningen om, at 100 procent af den kollektive trafik skal anvende el eller brint fremrykkes til 2025.

I en anden indstilling foreslog S, R, SF, EL og Alt., at målsætningen vedrørende andelen af bilparkeringspladser reserveret til elbiler fastsættes til mindst fem procent i 2023 og mindst 50 procent i 2030.

Begge indstillinger blev forkastet med stemmerne 12-13.

Regering mere ambitiøs

Radikale Venstres Ruben Kidde er således langt fra imponeret over den vedtagne elbilstrategi:

»Rent faktisk er strategiens 2030-målsætning om elbiler mindre ambitiøs, end regeringens målsætning på området. Jeg kan desværre konstatere, at de borgerlige partier på Frederiksberg ikke deler statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) ambitioner for fremtiden,« siger Ruben Kidde og fortsætter:

»Mens Frederiksbergs elbilstrategi indeholder en målsætning om 20 procent private elbiler i 2030, så arbejder samme partier på Christiansborg under en statsminister, hvis målsætning er én million grønne biler i 2030. Det svarer til 40 procent, da der i dag findes 2,5 millioner personbiler i Danmark. Derfor forekommer det mig tragikomisk, at Frederiksberg i dag skal stille os tilfredse med en strategi med en målsætning på kun 20 procent grønne biler i 2030.«

Opfordrer til at gentænke

Ruben Kidde retter afslutningsvis følgende ord til til K, V og LA i Kommunalbestyrelsen:

»Det er den klare opfordring fra Radikale Venstre, at de borgerlige partier gentænker deres holdning på området, hæver den generelle målsætning på Frederiksberg til for eksempel 50 procent i 2030 og i øvrigt vedtager at reservere flere parkeringspladser til elbiler.«

Socialdemokratisk idé

Heller ikke 2. viceborgmester Michael Vindfeldt (S) mener, at Frederiksbergs elbilstrategi er ambitiøs nok,. Han påberåber sig samtidig æren for, at Frederiksberg i det hele taget har en elbilstrategi:

»Socialdemokratiet var helt tilbage i 2016 forslagsstiller bag visionen om at Frederiksberg skal være Danmarks elbilby nummer ét og i øvrigt årsagen til, at vi overhovedet har en elbilstrategi nu. Nu hvor de fine ord skal omsættes til handling, svigter de borgerlige desværre den grønne omstilling. Det er skidt for klimaet.«

Flere p-pladser end biler

1. viceborgmester og formand for Frederiksberg Kommunes By- og Miljøudvalg, Jan E. Jørgensen (V), siger til oppositionspartiernes kritik:

»Det står ganske vist ikke i pressemeddelelsen, men i den vedtagne elbilstrategi fremgår det, at vi hele tiden skal have 50 procent flere p-pladser til elbiler, end der er indregistrerede elbiler på Frederiksberg,« siger Jan E. Jørgensen og fortsætter:

»Med hensyn til hvor stor en procentdel af bilerne på Frederiksberg, der skal være elbiler i 2030, så er det jo i hvert fald svært at være mere ambitiøs end at vi skal være nummer ét,« siger 1. viceborgmesteren og tilføjer:

»Jeg lægger vægt på, at ambitionerne er realistiske. Man kan altid have alle mulige mål og ønsker, men lægger jeg hånden på kogepladen, så er 20 procent elbiler på Frederiksberg i 2030 et tal, som jeg er ret sikker på, at vi kan nå. Så kan vi altid drømme om, at tallet bliver endnu højere. Det håber jeg selvfølgelig, at det bliver. Men vi kan jo ikke bestemme, hvilken bil borgerne kører i. Det vi kan bestemme er, hvor mange p-pladser til elbiler, vi skal anlægge.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Bo Børresen

Om journalisten Bo Børresen

Jeg har været journalist på en række københavnske lokalaviser siden 2001 og skrevet om stort og småt på Frederiksberg og i Valby og Sydhavnen.

Giv dit input til valgmøde

Øens første krisecenter for voldsramte kvinder er åbnet