Hanne Starup er fremme ved apoteket efter tre minutter med 1A. Foto: Martin Sørensen.
in , , ,

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Hannes bus er væk til sommer

NYT BUSNET. Hanne Starup og hendes datter forudser markante forringelser i området fra Kastellet ned mod Marmorkirken, når bus 1A omlægges til sommer. Movia forklarer, at det samlet set giver bedre mening.

ESPLANADEN: Hanne Starup fik sig lidt af en overraskelse, da hendes datter Benedicte for nylig havde kigget på Movias ’Nyt bynet’, som omlægger hele byens offentlige transport fra sommer. Bus 1A kører nu nærmest forbi hendes hjem på Esplanaden og er en livline, når hun skal på apoteket, i supermarkedet eller til læge, fysioterapeut eller svømmehal på Østerbro – eller til et af byens museer, som hun viser rundt på som byguide.

Vi tager med på turen til apoteket: Hanne stiger på bussen ved Grønningen eller Store Kongensgade, og herfra kan hun komme til Kgl. Hof Apotek og Netto i Store Kongensgade. Den anden vej direkte til Østerbro bruger hun også tit. Fremover kan hun se frem til en gåtur på godt en kilometer, når hun skal på apoteket eller halvanden kilometers vandring og to busskifter, når hun skal til lægen på Sølvtorvet. Rejsetiden bliver omtrent tredoblet.

Der kommer metro ved Marmorkirken, men områdets eneste buslinje bliver 23’eren, som brækker af ved Dronningens Tværgade og efterlader Store Kongensgade og Bredgade uden bus op mod Østerport. Den kommer til at køre to gange i timen mod den populære 1A’s fem-ti minutter.

Længere gåture

Hannes datter Benedicte er ikke tilfreds med fremtidens transportmuligheder for sin mor:

»I området bor der mange ældre, og de bliver fuldstændig frataget muligheden for at tage bussen til apoteket i Store Kongensgade, til at tage bussen til banken på enten Kongens Nytorv eller Østerbro, til at tage bussen til Østerbro Bibliotek for at låne en bog, eller vigtigst af alt, at kunne tage bussen for at handle dagligvarer.,« siger hun.

Hanne er pensionist og har boet i sin lejlighed på Esplanaden i 50 år. Og det er den tidligere hospitalslaborant godt tilfreds med. Hun har være byguide i 30 år og bruger bussen meget til bijobbet, men det bliver svært fra sommer.

»Det er lidt hårdt for benene, for de er nu så dårlige, så jeg skal have et nyt knæ. Jeg kører ikke bil – det er også håbløst herinde – og jeg kan heller ikke cykle. Det er også temmelig farligt her i området. 1’eren har været perfekt, helt fra Klampenborg i den ene ende og Hvidovre Hospital i den anden. Nu bliver det helt tosset: Jeg kan faktisk ikke komme nogen steder, hvis jeg ikke har den bus lige om hjørnet. Museerne kan jeg jo bare skære fra, men jeg skal også til varmtvandstræning i Østerbro Svømmehal, har foddame i Århusgade og læge ved Botanisk Have. Den nye linje 23 går så om ad Classensgade og ud til Nordhavn, men det kan vi hernede jo ikke bruge til noget. Jeg kan ikke engang komme ud til Østerbrogade. Når man er 80 år, så løber man jo ikke bare op til Østerport i løbet af ’no time’… Metroen ved Marmorkirken bliver ikke meget bevendt for mig. Jeg kan tage til Lille Triangel eller Jagtvej, men derfra er jo lige langt at gå til for eksempel svømmehallen – eller der bliver to-tre busskift. Og den nye linje 23 kommer til at køre to gange i timen – fuldkommen vanvittigt herinde,« mener Hanne.

»Udkantsdanmark«

Hun forudser en del ballade blandt de ældre trafikanter, når omlægningerne træder i kraft:

»Mange af mine venner i området er overhovedet ikke klar over det her. Jeg tror, der bliver ramaskrig, når de finder ud af det. Jeg er fuldkommen analfabet med alle de maskiner og telefoner. Jeg får min brevpost, og der har ikke været informeret om det her – det virker lidt ’tys-tys’,« siger Hanne.

Benedicte Starup synes ikke, at Movia har taget hensyn til Indre Bys ældre borgere i ’Nyt Bynet’:

»Hvad med dem der kommer sent hjem om aftenen eller om natten, fra de mange kulturtilbud der er så attraktive for København? Skal de nu tvinges til at tage metroen sent om aftenen og om natten, for derefter så at gå lange strækninger gennem gaderne til deres bopæl, fordi der ikke findes busser i området?

Rent trafikmæssigt kommer det til at svare til at bo i udkantsdanmark uden busser på trods af, at man bor lige midt inde i København, hvor mange ikke har bil, fordi de har bussen lige ved døren. Og en af Københavns mærkesager er jo netop, at byen ikke ønsker flere biler. Men hvis man så fratager byens borgere deres nære busser, hænger det jo ikke sammen.

»Linje 23 vil være en vigtig busforbindelse gennem det centrale København«, skriver Movia. Store Kongensgade, Bredgade og Grønningen er det centrale København. Og det er her, vi ikke skal have nogen buslinje i gadeplan til at forbinde de nye metro stationer. Dette er jo ikke en forbedring af den offentlige trafik, det er en klar forringelse.

Movia kalder den nye kollektive transport i hovedstadsområdet for ’international topklasse’. Hvordan kan det være topklasse, at en hel bydel i Indre By bliver frataget deres eneste buslinie?«

Bedre for de fleste

Hos Movia forklarer kommunikationsdirektør Camilla Struckmann omlægningen:

»Efter en borgerdialog i forbindelse med høringen af Nyt Bynet i januar 2018, var der et ønske fra Indre By lokaludvalg om at få en bedre betjening af Sølvgade og Borgergade. Det var lige netop af hensyn til ældre borgere, da der blev gjort opmærksom på, at der er ældreboliger i dette område, som ville få langt at gå til linje 23, hvis bussen kørte ad Grønningen og Esplanaden. Der kommer en metro med meget høj frekvens og kort rejsetid, som vil være et langt mere effektivt transportmiddel, og som standser ved Østerport St., Marmorkirken og Kgs. Nytorv. Linje 23 får halvtimesdrift fordi trafikprognoserne har estimeret, at det vil være tilstrækkeligt til at dække behovet for busdrift. Nyt Bynet er blevet til ud fra princippet om, at busserne skal bindes tæt sammen med de nye og eksisterende metro og tog. Metro og tog er hovedpulsårerne i transportorganismen. Busserne er de nødvendige forbindelser, der bringer folk ind til de store skiftesteder. Nogle rejser vil derfor fremover inkludere et skift til metro. For de fleste rejser vil det dog gå hurtigere, at rejse under jorden end over jorden, så rigtig mange rejser bliver hurtigere – også selvom man skal skifte mellem bus, tog eller metro. 95 pct. af os vil fortsat have under 400 meter til nærmeste bus, tog eller metro. Movia har generelt haft et ønske om at give passagererne god tid til at lære de nye rejseveje at kende, og derfor havde vi allerede tilbage i august 2018 linjespecifikke foldere i alle 33 buslinjer, som bliver berørt af ændringerne i forbindelse med Nyt Bynet. I alt har vi trykt 215.000 foldere.«

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Jacob Schneider

Om journalisten Jacob Schneider

Journalist på Amager Bladet og City Avisen. Lokalområdet særligt omkring Amagerbro og Sundbyerne har været en del af mit liv gennem snart 25 år på godt og ondt. Jeg går op i menneskers historier inden for kultur, sport, trafik, politik - og alle de andre ting, der påvirker folks liv og levned. Mail: jape@minby.dk. Tlf.: 26169647.

Unge iværksættere: »Vi laver ikke ballade, bare fordi vi er fra Folehaven«

Læsefest for alle børn i København