Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Wow 🤩 Like 👍

Solidt nej til taxaer i busbanen

TRAFIK. Dansk Folkepartis ønske om at lade taxaer køre i de københavnske busbaner led igen en krank skæbne i borgerrepræsentationen. Forslaget blev i torsdags lige som i 2015 nedstemt. Movia var heller ikke begejstret for ideen.

KØBENHAVN: Finn Rudaizkys (DF) forslag om at lade taxaer køre i de københavnske busbaner blev i torsdags forkastet i Københavns Borgerrepræsentation, lige som det gjorde i 2015, da Dansk Folkeparti også stillede forslaget.

Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Enhedslisten, SF og fem af Alternativets seks medlemmer sagde nej tak (38 stemmer), mens Konservative, Liberal Alliance, Venstre og Alternativets Kåre Traberg Smidt bakkede forslaget op (13 stemmer).

Den vægtigste begrundelse for partiernes nej var, at det er den kollektive trafik, man med busbanerne ønsker at fremme, og at man ikke ønsker at begrænse bussernes fremkommelighed.

Det kunne for eksempel ske i vejkryds, hvor busserne får et særligt signal, der sikrer, at de får grønt før den øvrige trafik. Hvis der i busbanen holdt en taxa foran, som ikke må køre, før der bliver ’rigtigt’ grønt, ville den blokere for bussen.

Movia anbefalede et nej

Nej tak-partierne er på linje med trafikselskabet Movia, der heller ikke er tilhængere af at dele bustrafikkens særbaner med taxaer.

»Movia anbefaler, at busbanerne bevares uden adgang til taxier. Busbanerne i København er lavet for at give passagerne kort rejsetid og pålidelig busdrift, og busserne køreplaner er lavet herefter. Såfremt der skal køre taxier i busbanerne, vil Movia være nødsaget til at tage højde for den øgede rejsetid ved at rette køreplanerne til,« skriver Movias kommunikationsdirektør Camilla Struckmann på en forespørgsel fra os.

Færre busser i busbanen?

En af grundene til, at Finn Rudaizky genoptog sit forslag netop nu var, at indførelsen af Metro Cityringen og Nyt Bynet vil betyde, at der kommer færre busser i busbanen, og det skulle give mere plads til taxaer.

Vi har spurgt Movia, om det er korrekt, at omlægningen til Nyt Bynet vil give færre busser i busbanerne.

»Ja, i langt de fleste tilfælde reduceres antallet af afgange for de københavnske buslinjer, der påvirkes af Cityringens åbning, men mange holdes alligevel på et højt niveau. Eksempelvis falder antallet af afgange i busbanerne på Amager Boulevard fra 29 til 25 afgange i timen i myldretiden. Det betyder, at der efter indførelsen af Nyt Bynet vil være en bus hvert 2,4 minut i busbanen. Der vil dermed fortsat være behov for god busfremkommelighed efter Cityringen og Nyt Bynet åbner,« svarer Camilla Struckman.

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Cigar-poesi: Kom til rygning og digtoplæsning med Claus Høxbroe

Sammenhold: Borgere redder deres lokale supermarked