Al produktudvikling af fodbold-appen foregår her på kontoret på Godthåbsvej, hvor Tonssers to grundlæggere, Peter Holm (t.v.) og Simon Hjære, har sat sig til rette i stedets sofa. Foto: Martin Sørensen
in , ,

Dansk app tiltrækker fodboldspillere over hele Europa

UNGDOMSFODBOLDENS LINKED-IN. For de to iværksættere, Peter Holm og Simon Hjære, er det altafgørende at beskæftige sig med noget, der har deres dybtfølte interesse. Derfor var det naturligt, at fodbold var udgangspunktet for ‘Tonsser’, som deres app hedder. Tonsser stormer frem og har netop erobret sit sjette land og rundet 850.000 brugere.

IVÆRKSÆTTERE: Historien om fodbold-appen, Tonsser, begynder meget klassisk: To unge studiekammerater, der går rundt med en drøm om at etablere sig som virksomhedsejere og lægge verden ned. De mangler bare den rigtige idé.

De to nordjyske kammerater, som har kendt hinanden siden de tog en bachelor sammen på Aalborg Universitet, går nu på IT-Universitetet i København (ITU). Derfor er ambitionen om sammen at skabe eksempelvis en app oplagt.

De første par idéer – en indkøbsapp til Ikeas kunder og et socialt intranet for universiteter – er gode. Bare ikke gode nok. Og så er det også en lille smule kedeligt for de to venner at beskæftige sig med.

Facebook-inspiration
Iværksætter-klichéerne fortsætter: Den ene af vennerne, Simon Hjære, er rejst på ferie til Grækenland og har taget en bog om Facebooks tilblivelse med sig. Bogen sætter noget kreativitet i gang hos Simon Hjære.

»Hvorfor er der ikke et tilsvarende Facebook-univers for fodboldspillere? Et sted, hvor de gængse spillere er ’connected’ og identificerbare,« spørger Hjære først sig selv og kort tid efter også sin makker, Peter Holm, i telefonen.

Peter Holm siger uden tøven god for idéen. Her er endelig et koncept, som umiddelbart virker holdbart og som har begge unge mænds store interesse.

Både Simon Hjære og Peter Holm har spillet fodbold siden de var små, og der går ikke en dag på ITU uden at snakken falder på fodbold.

Lokal produktudvikling
Vi springer fem år frem i tiden – frem til i dag og op på 2. sal i et åbent kontorlandskab på Godthåbsvej.

Her er loft til kip, og lyden af småsnakken hen over computerskærmene.
Det meste af den interne kommunikation foregår på engelsk, for her er tale om en multinational medarbejderstab. Foruden Danmark er lande som Tyskland, England, Litauen, Frankrig, Spanien, Portugal, Grækenland, Serbien og Sydafrika repræsenteret.

Det er her fra kontoret på Godthåbsvej at al produktudvikling af fodbold-appen Tonsser foregår. Og det er ikke så lidt, for der er sket meget, siden Simon Hjære ’så lyset’ på sin ferie i Grækenland.

Først og fremmest er de to venner begge blevet fædre, og så er deres lille fælles ’barn’, Tonsser, vokset sig stor og stærk men er dog langt fra udvokset eller på nogen måde færdigudviklet.

Men stærkt er det gået. De to venner, som i dag er 32 og 34 år, har gjort idéen om en digital platform for fodboldspillere til virkelighed. Det startede med en hjemmeside, men blev i 2015 til en app udviklet i et gammelt kælderlokale på Vesterbro (klichéerne bliver ved).

850.000 brugere
I dag har Tonsser rundet 850.000 brugere fordelt på seks lande: Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Frankrig og senest Schweiz. Appen er den førende af sin slags i Europa og kan – meget firkantet – betegnes som ungdomsfodboldens svar på LinkedIn, hvor den enkelte spillers fodboldliv er samlet.

»Der er langt fra lige så meget fokus på ungdomsfodboldspillere, som der er på de professionelle seniorfodboldspillere. Med Tonsser har vi gjort ungdomsspillerne identificérbare. Vi har bygget en platform, der får unge fodboldspillere til at føle sig som professionelle,« siger Peter Holm.

»Meningen med Tonsser er, at den – via blandt andet anerkendelse fra holdkammeraterne og viden fra statistikkerne – skal inspirere og motivere brugerne til at blive bedre fodboldspillere. Drømmescenariet er selvfølgelig, at spilleren bliver opdaget af en større klub gennem appen,« fastslår Simon Hjære.

Massevis af data
Den enkelte spiller opretter en brugerprofil i appen, Han eller hun beskriver sine fodboldfaglige kompetencer, uploader billeder og videoer og – vigtigst af alt – indsamler statistik.

Tonsser har udviklet en algoritme, som giver den enkelte spiller en karakter efter hver kamp baseret på egen og holdets præstation. På den måde valideres informationerne, og det undgås, at det ikke blot er den enkelte spiller, der sidder og fortæller om sig selv.

Derudover rummer appen blandt andet træningsøvelser, ligesom klubber benytter Tonsser til at annoncere prøvetræninger.

For at højne validiteten yderligere og for at belyse andet end ’bare’ mål og oplæg til mål, er et af de helt store fokuspunkter for Peter Holm og Simon Hjære, at Tonsser skal indeholde stadigt flere data om den enkelte spillers præstationer.

»Det er efterhånden helt normalt, at ungdomsspillere på eliteplan har måleudstyr på under kampe, så man kan måle, hvor meget de løber, hvor hurtigt de løber og så videre. Inden for en overskuelig fremtid vil det også være normalt, at banerne er videoovervåget.

Der skal kun to specieltudviklede kameraer til at dække hele banen. Så kan man efterfølgende trække massevis af data om både kampen og om hver enkelt spiller,« fortæller Peter Holm.

Inviteres af storklubber
Fodboldverdenen har for længst fået øjnene op for den danske app – også de helt store europæiske klubber. Simon Hjære og Peter Holm modtager jævnligt invitationer fra nogle af sværvægterne i europæisk fodbold. Chelsea. Arsenal, Manchester United, Borussia Dortmund og Ajax Amsterdam bare for at nævne nogle af dem.

Klubberne ser Tonsser som et godt supplement til deres scouts (talentspejdere), som – selvom der efterhånden er mange af dem – trods alt ikke kan være til alle kampe. Ved hjælp af Tonsser kan de følge et hidtil uset antal spillere tættere end nogensinde.

Den engelske Premier League-klub, Huddersfield Town, har ingen scouts i Skandinavien og med tre danskere i truppen var der en vis logik i, at midtenglænderne blev den første udenlandske klub, som Holm og Hjære indgik en fuldbyrdet aftale med.

Tonsser-teamet har bygget et værktøj, som scouts og klubber kan benytte til at sammenligne spillere ned til mindste detalje samt søge efter spillere med specifikke kompetencer.

Foruden Huddersfield har Tonsser solgt adgangen til virksomhedens scouting-værktøj til de tre danske klubber, AaB, FC Midtjylland og HB Køge, og senest til tyske Bayer Leverkusen og FC Ingolstadt 04 samt schweiziske Grasshoppers.

41 millioner i kassen
Det er aftaler som disse, der – med tiden – skal få Tonsser til at blive en overskudsforretning. Lige nu giver Tonsser årlige underskud i den to-cifrede millionklasse.

Det er investeringer fra store kapitalfonde som Seed Capital, der tidligere har investeret i Endomondo og Vivino, og Wellington Partners, der står bag Spotify, som holder gang i hjulene.

Den største kapitalindsprøjtning er imidlertid fransk og fandt sted så sent som i december 2018, hvor den parisiske venturefond, Alven, spyttede hele 41 millioner kroner i Tonsser-kassen.
Derudover har Tonsser samarbejdsaftaler med sportsbeklædningsgiganterne, Nike og Adidas. Det er ikke længe siden, at førstnævnte havde glæde af Tonssers store spillerdatabase.

Nike stod foran at skulle lancere en ny fodboldstøvle. Til det formål skulle koncernen bruge unge fodboldspillere fra helt specifikke distrikter og miljøer i Frankrig. Til rekruteringen af Nike-ambassadørerne var Tonsser et ideelt værktøj.

Store i Frankrig
Netop Frankrig er Tonssers hovedmarked. Mere end halvdelen af appens 850.000 brugere er franskmænd. Peter Holm og Simon Hjære så lige fra begyndelsen et stort, uforløst potentiale i det franske marked:

»Frankrig er lidt ligesom Brasilien. Der er en kæmpe diversitet og ’uopdyrket land’. Der render mange store talenter rundt og spiller uorganiseret gadefodbold. Med Tonsser kan de blive opdaget af de store klubber,« pointerer Peter Holm.

At Tonsser er stor og udbredt i Frankrig var sommerens Vinci Cup et godt bevis på. Den franske ungdomsturnering har deltagelse af 16 klubber – 15 store europæiske fodboldklubber og i år et hold bestående af brugere/spillere fra Tonsser sammensat i løbet af 48 timer.

’Tonsser Allstars’ klarede sig over al forventning. Holdet vandt sin første kamp, tabte kun med ét mål til turneringens senere vinder, FC Porto, og sluttede på 11. pladsen blandt de 16 storklubber.

1,5 mio. brugere om et år
At Tonsser efterhånden også er blevet et integreret værktøj i dansk ungdomsfodbold, vidner listen af prominente brugere om. Kasper Dolberg, Jacob Bruun Larsen, Mikkel Duelund og Anders Dreyer er blot nogle af dem.

Men det er kun starten, forsikrer Peter Holm:

»Vi har rigtig godt fat i Frankrig, og det tyske marked begynder også at se godt ud. Det stemmer godt overens med, at vi – foruden hovedkontoret på Frederiksberg, hvor størstedelen af vores 30 fuldtidsansatte sidder, har kontor i Paris og indgår i et kontorfællesskab i Berlin.«

Simon Hjære supplerer:

»Det næste land, vi åbner kontor i, er England. Der ser vi et stort potentiale.«
Peter Holm forventer generelt, at tingene tager fart af hidtil usete dimensioner i 2019:

»Jeg regner med, at vi vil have 40-45 fuldtidsansatte inklusiv et kontor i England om et år, og så har man jo lov at drømme og tænke stort, så mon ikke vi runder halvanden million brugere i slutningen af 2019,« siger Peter Holm med et smil.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Bo Børresen

Om journalisten Bo Børresen

Jeg har været journalist på en række københavnske lokalaviser siden 2001 og skrevet om stort og småt på Frederiksberg og i Valby og Sydhavnen.

Københavns Hockeyklubs guldpiger

»Det er blevet det stamsted, jeg har ledt efter i årtier«