Politisk medarbejder hos Passagerpulsen, Rasmus Markussen, ved Forbrugerrådets hovedkvarter i Fiolstræde. Foto: Astrid Grunert Rantorp

Savner køreplaner: Flere hundrede har skrevet til Passagerpulsen

BUSSTOPPESTEDER: Forbrugerrådets talerør for bus-, tog og metropassagerer har fået flere hundrede reaktioner på de manglende køreplaner på Movias stoppesteder. Movia får reaktionerne overbragt inden sit bestyrelsesmøde på onsdag.

REGIONEN: Passagerpulsen, Forbrugerrådets talerør for bus-, tog- og metropassagerer, opfordrede i mandags buspassagerer, der er generet af, at Movia har fjernet trykte køreplaner fra stoppestederne, til at dele deres argumenter for, hvorfor de gerne vil have køreplanerne tilbage.

Siden er der kommet over 500 reaktioner på Passagerpulsens hjemmeside samt 600-700 kommentarer på Passagerpulsens Facebookside – du kan se et par eksempler her på siden.

»Vi mener, at information om, hvornår og hvor bussen kører er grundlæggende information, som alle har ret til, uanset om de har en mobiltelefon eller ej. Kollektiv transport skal være tilgængelig for alle, og man må forvente at kunne få nem og lettilgængelig information, når man kommer til et stoppested,« siger politisk medarbejder hos Passagerpulsen, Rasmus Markussen og fortsætter:

»De manglende køreplaner rammer især dem, der har svært ved at tilgå oplysningerne digitalt, men for alle andre passagerer er det også lettere at finde oplysninger på en tavle ved stoppestedet om, hvor bussen går hen, hvor stopper den undervejs, og er det den rigtige linje, end at man skal finde det på en app eller ved at sende en sms. Det er en serviceforringelse for alle.«

Anbefalet allerede i september

Passagerpulsen anbefalede i september 2018, før Movias bestyrelse traf den endelige beslutning, at trafikselskabet beholdt den analoge information på stoppestederne, selv om man indførte en mere digital strategi.

Efter det i december blev offentliggjort, at køreplanerne ville blive fjernet, sendte Passagerpulsen åbne breve til Movia i samarbejde med Ældre Sagen og organisationen Danske Seniorer.

Nu indsamles reaktioner for at give Movias bestyrelse et indblik i passagerernes mange begrundelser for at ønske køreplanerne tilbage.

»Der er brug for, at det bliver tydeligt for Movias bestyrelse, hvor mange gener det har givet. Jo flere argumenter, desto sværere bliver det for Movia at holde fast i den serviceforringelse, der berører utroligt mange, og som kan blive dråben, som får folk til forlade kollektiv transport,« siger Rasmus Markussen.

Ændrede busruter øger behovet

Behovet for køreplaner skrues op, når åbningen af Cityringen til sommer betyder ændring af mange busruter.

»Rigtig mange passagerer skal lære nye buslinjer at kende, og så er det rart at kunne se informationen ved stoppestedet. Vi forudser kæmpestore udfordringer, hvis ikke Movia har ændret beslutningen til den tid.«

»Det her viser, hvor vigtigt det er at være i dialog med passagererne, hvis man skal træffe beslutninger, der er gode for passagererne. Ellers ender man med en masse kritik, der næppe er godt for Movia,« siger Rasmus Markussen.

Passagerpulsen vil overdrage de mange reaktioner til Movia inden trafikselskabets bestyrelsesmøde på onsdag 27. februar. Giv selv din kommentar på www.passagerpulsen.taenk.dk.

Trafikudvalget i Region Hovedstaden har også de manglende køreplaner på dagsorden ved sit møde på tirsdag.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Fastelavn: Slå til tønden i festlig udklædning

»Jeg havde ikke kongens mønt«