Nu undersøges muligheden for, at køreplanerne kommer tilbage til busstoppestederne. Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Ældre Sagen om digitaliserede køreplaner: 210.000 ældre over 65 år har aldrig været på internet

STOPPESTEDER. Ældre Sagen skriver i et åbent brev til Movias bestyrelse, at man er uforstående over for, at digitale muligheder får Movia til at fjerne køreplaner fra busstoppesteder. 210.000 ældre over 65 år har aldrig været på internettet.

REGIONEN: I et åbent brev til Movias Bestyrelse går Ældre Sagen nu i rette med, at trafikselskabet har fjernet køreplaner og busruter fra sine busstoppesteder.

I stedet må passagererne finde oplysningerne online via en app eller ved at sms’e eller ringe til Movia.

Interesseorganisationen gør i sit brev, der er sendt i onsdags, opmærksom på, at der fortsat er en stor gruppe mennesker, som ikke er digitale, og at cirka 210.000 personer i Danmark over 65 år ikke har været på internettet.

»Mange ældre har ikke en mobiltelefon, og en del ældre, som har mobiltelefon, anvender denne som en slags transportabel fastnettelefon og har derfor ikke kendskab til at sende sms med en kode, der i øvrigt kan være svært læselig. Derudover er mange meget forvirrede og utrygge over, at man ikke kan se, hvor bussen stopper undervejs og en estimeret ankomsttid – en oplysning, som sms’en ikke giver svar på,« skriver Ældre Sagen i brevet.

Det er i øvrigt ikke kun ikke-digitale passagerer, der er generet af serviceforringelsen. Ældre Sagen får også henvendelser fra digitalt øvede, som også er trætte af at skulle hive mobilen frem for at finde oplysninger om køreplaner.

»Det svarer til, at man fjerner alle vejskilte med henvisning til, at folk bare kan bruge Google Maps eller lignende til at finde ud af, hvor de er,« argumenteres der i det åbne brev.

Tilgængelighed for alle

Interesseorganisationen påpeger i sit brev, at fordi virksomheden Movia har monopol på så stor en andel af busdriften, skal den sikre tilgængelighed for alle.

»Movia begrunder sin beslutning med, at 70 procent af passagererne aldrig eller sjældent bruger køreplaner og zonekort på stoppestedet. Men hvad med de sidste 30 procent? Hvornår er et mindretal så lille, at man ikke længere skal tage hensyn til dem i den offentlige trafik?« spørger Ældre Sagen i brevet.

Og henviser til Forbrugerrådet Tænk Passagerpulsens rapport ’Ældre passagerers ønsker og behov for faciliteter ved busstoppesteder’, hvor det netop fremgår, at information ved stoppestedet er vigtig for ældre passagerer.

Ældre Sagen oplyser i dag, at der endnu ikke er kommet svar fra Movia.

Som fortalt her på minby.dk i sidste uge vil medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Jakob Næsager (K), ved næste møde i borgerrepræsentationen 28. februar stille spørgsmål til overborgmesteren, blandt andet om hvorfor beslutningen om ændringerne af informationsniveauet på stoppestederne ikke har været til høring i Ældrerådet, Handicaprådet eller til politisk behandling.

Ifølge DR’s tekst-tv tages sagen nu også op politisk i Roskilde, Frederiksberg, Køge og Helsingør kommuner.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Tonstunge elementer skal på plads: Bro spærres for biltrafik i nattetimerne

Ikonisk forretning lukker