Den nye handlingsplan for vejstøj skal gælde frem til 2023. Foto: Arkiv

Sur 😠 Like 👍

Københavnerne kan vente mere ro

SUNDHED: Søvnproblemer, forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme. Det er nogle af de alvorlige sygdomme, vejstøj kan føre til.

Alene i København er det ifølge Rambøll estimeret, at 19 indbyggere hvert år mister livet for tidligt på grund af vejstøj.

Det vil teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) ændre på med en ny handlingsplan for vejstøj:

»Når københavnere bliver alvorligt syge og dør af vejstøj, så er der noget helt galt. Handlingsplanen for vejstøj peger på nogle effektive tiltag, som i høj grad fokuserer på benzin- og dieseltrafikken. Jeg forventer, at mine kolleger i udvalget bakker op om handlingsplanen, og jeg håber, at de efterfølgende vil være med til at realisere den,« siger Ninna Hedeager Olsen.

Hastigheden skal ned

Den nye handlingsplan for vejstøj skal gælde frem til 2023.

Det overordnede mål er at halvere antallet af stærkt støjbelastede boliger fra 35.000 til 17.500.

Det skal ifølge planen blandt andet ske ved at sætte hastighedsgrænsen ned til 40 km/t på større veje og 30 km/t på mindre veje. Selvom handlingsplanen er vejledende, håber borgmesteren, at der er opbakning til at føre planen ud i livet.

»Det er sundhedsskadeligt, når benzin- og dieselbiler drøner igennem tætbebyggede områder. Det kan vi ikke byde vores indbyggere. Hvis vi eksempelvis sætter farten ned på en række strækninger, får vi ikke bare lavere støj fra bilerne, vi får også en øget trafiksikkerhed, der gerne skulle hjælpe os i retning af vores målsætning om nul trafikdræbte i 2025,« siger Ninna Hedeager Olsen.

nmb

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Julie Stougaard

Om journalisten Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Gå krea-amok til fastelavnsworkshop i Jægersborggade

Bagmændene bag Rytteriet: ‘Vi troede, det var for mærkeligt’