Kim Hansen har været cykelsmed i omkring 30 år. Han har arbejdet i både Rødovre og Glostrup, men det var først, da han fik forretning på Nørrebro, at han oplevede at få kram af kunderne. Foto: Anders Bentzon

Like 👍

»Jeg får tit håndtryk og kram af kunderne«

KOM INDENFOR. Kim Hansen elsker sit arbejde. Han har haft Cykelsmeden på Jagtvej i knap fem år, og her er han blevet overvældet over, hvor ofte folk siger tak med en krammer. Nørrebro Live har mødt cykelsmeden, der sammen med sine kolleger reparerer omkring 24 cykler om dagen.

PÅ VÆRKSTEDET: Kim Hansen smiler skævt.

»Det er sjovt, jeg har været cykelsmed i mange år i Glostrup, men det var først, da jeg overtog forretningen her på Nørrebro, at jeg oplevede at få kram af kunderne. Det gør jeg tit, når jeg har repareret deres cykler, og et salg af en cykel afsluttes også tit med et håndtryk. På det punkt er folk bare anderledes på Nørrebro, de er meget mere imødekommende,« fortæller han.

Det kan blive til mange kram på en dag, for hos Cykelsmeden, som ligger på Jagtvej 11, laver de omkring 7000 reparationer om året.

»Reparationerne er meget sæsonprægede. Om vinteren er det meget frostsikringer af gear og bremser, folk kommer for at få lavet, om foråret er det kæderne, der laver problemer, og om sommeren ser vi mange punkteringer på grund af regnvejr,« fortæller Kim, som har været udlært cykelmekaniker i godt 30 år.

»Jeg er født ind i branchen, for både min mor og far var cykelsmede, og det samme er min bror, svigerinde og nevø,« siger Kim og griner.

Hans far, som gennem mange år havde forretning i både Glostrup og i Mimersgade på Nørrebro, opfordrede ham ellers til at opsøge andre muligheder.

»Min far mente, at jeg skulle få mig en uddannelse først, så jeg havde noget at falde tilbage på. Så jeg uddannede mig til klejnsmed og arbejdede som det i nogle år, indtil jeg fik dårlig ryg. Lægen sagde, at der var mulighed for, at jeg fik en diskusprolaps, hvis jeg fortsatte med det arbejde, og så valgte jeg at blive cykelsmed,« siger Kim, som havde arbejdet hos sin far siden 7. klasse.

Spørger altid først

I dag er Kim passioneret cykelsmed, og glæden lyser ud af ham, når han taler om sit arbejde. For Kim handler det om at kunne stå 100 procent inde for det, han sælger, og derfor gik der også kun et halvt år, før han skiftede cyklerne i forretningen ud, som han havde overtaget fra den tidligere ejer.

»De gik for nemt i stykker, og det kunne jeg ikke stå inde for, så de blev brugt til lånecykler, og så fik jeg andre cykler hjem af en langt bedre kvalitet,« siger Kim og peger henmod rækken af cykler i lokalet, som alle er klassiske herre- og damecykler.

At give kunderne en god oplevelse, når de kommer til ham, er en anden ting, der ligger Kim meget på sinde.

»Det er helt ned i de små ting som at holde døren for folk, når de går, ikke at forsøge at sælge dem noget, de ikke har brug for, og jeg kunne aldrig drømme om at reparere noget uden at spørge først. Heller ikke selvom det drejer sig om en ekstra udgift på 50 kroner. For der er nogle, der synes, at 50 kroner er mange penge,« siger Kim.

Inviteret til konfirmation

Hans kone arbejder også i forretningen, og hun gør indtryk på de mindste af kunderne, som får et stykke slik eller en æske rosiner, når de kommer ind i forretningen.

»Hun er helt vild med børnene, og ofte er de lidt generte i starten, men nu får hun knus af dem, når de ser hende,« siger Kim glad og tilføjer:

»Faktisk så har en kunde inviteret os med til konfirmation. Det blev vi rørt over.«

Han har mange stamkunder i sin forretning, som gerne vil give noget igen for det stykke arbejde, han gør for dem.

»Vi har en kunde, som har sommerhus i Polen, som vi må låne, når vi har lyst. Der er også en kunde, som kom forbi mig for at fortælle mig, at hun skulle flytte til Jylland, og at hun derfor ikke ville komme forbi mig mere. Hun havde bagt en kage til os,« siger han med et smil og tilføjer:

»Men der gik ikke mange måneder, så kom hun ind igen og fortalte glad, at de var flyttet tilbage igen.«

Han fortæller, at han også har en helt særlig aftale med tandlægen, der har klinik oven på hans forretning.

»Jeg er en af dem, der desværre ikke kommer så tit forbi tandlægen, og hun er til gengæld ikke så god til at holde sin cykel, så vi har lavet den aftale, at jeg kommer regelmæssigt til tandlæge, og den dag skal hun så vaske og smøre sin cykel,« griner Kim.

Bajere og røg i lokalet

Den gode service falder Kim helt naturligt, og han handler også kun selv steder, hvor han ved, at han får en god oplevelse som kunde. Men med 14 cykelhandlere bare på Jagtvej er man også nødt til at gøre noget for at skille sig ud fra mængden, påpeger han. Samtidig er tiderne skiftet, og kunderne forventer en helt anden behandling i dag, end når de kom til cykelsmeden i gamle dage.

»For 30 år siden var der ikke nogen særlig kundeservice. Der blev røget og drukket i lokalet, og der blev ikke ydet noget ekstra,« fortæller Kim.

Rystet over ulykker

Som cykelsmed ser man lidt af hvert, også nogle cykler som fortæller historien om ulykker i trafikken.

»Jeg har tager også forsikringsskader, så jeg har blandt andet en cykel stående, hvor ejeren er blevet kørt ned, og forhjulet er ødelagt,« siger Kim og tilføjer, at hans forretnings beliggenhed lige i krydset mellem Borups Allé, Jagtvej og Rantzausgade har givet anledning til en del bekymring for hans vedkommende.

»Jeg har en reparation om måneden, som skyldes et uheld i det her kryds. Der er også rigtig mange, der kører over for rødt, både biler og cyklister, ingen tager hensyn, alle skal først. Jeg har kontaktet Vej og Park, for selvom det selvfølgelig giver mig arbejde, er lige de her reparationer nogle, jeg godt vil undvære,« siger Kim.

»Men Vej og Parks svar var, at der skal laves nogle ting om i forbindelse med åbningen af metroen, så der ville ikke blive gjort noget her og nu,« siger han og arbejder videre med det baghjul, han er ved at reparere.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Julie Stougaard

Om journalisten Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Tre nye restauranter på vej i Zoo

Skolernes hitliste: Landsbyskolen og Peder Lykke er topscorere i skoleundersøgelse