Ahi International School er den skole i København, hvor effekten eller udbyttet af undervisningen giver mest pote. Det viser ny undersøgelse fra tænketanken Cepos. Arkivfoto:

Vanløse-skoler bedst til karakter-boost

Friskolen Ahi International School og Vanløse Privatskole ligger i toppen på ny karakterliste

UNDERSØGELSE: Friskolen Ahi International School på Klingsleyvej i Vanløse er den skole i København, hvor udbyttet af undervisningen er størst.

Det viser nu undersøgelse, som tænketanken Cepos netop har offentliggjort.

Skolen ligger på en delt syvende plads i den samlede liste over skoler i hele landet, der indgår i undersøgelsen.

Men skolen er den skole i København, der ligger i toppen, når det gælder det faglige niveau.

På en 21. plads finder man Vanløse Privatskole, der dog er den anden bedste skole i København.

Undervisningseffekt

Undersøgelsen er lavet af tænketanken Cepos, hvor godt 1.400 skoler landet over indgår i en analyse, der ser på den såkaldte undervisningseffekt,.

Det vil sige skolernes evne til at øge deres elevers karaktergennemsnit set i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund.

Det vil det alt andet lige være lettere for en skole med mange børn fra ressourcestærke hjem at få høje eksamensgennemsnit, mens det er sværere for skoler med mange børn fra hjem, hvor forældrene f.eks. ikke har lange uddannelser. Det tager analysen højde for, når den beregner skolernes evne til at løfte deres elever. I opgørelsen indgår både landets folkeskoler og privatskoler.

Skuffende med reformen

Forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS, siger om analysen:

»Der er stor forskel på, hvor gode de enkelte skoler er til at løfte deres elever. Og i vid udstrækning er der tale om, at det er de samme skoler, der år efter år formår at løfte deres elever, mens det omvendt generelt er de samme skoler, der har vanskeligere ved at magte opgaven. Generelt på landsplan er der en tendens til, at privatskolerne er bedre til at løfte deres elever end folkeskolerne. Det gælder også, når man tager højde for de socioøkonomiske forskelle, der eksisterer i elevsammensætningen på skolerne. Efterskolerne har til gengæld noget at rette op på. De er suverænt den skoletype, der har sværest ved at løfte deres elever,« siger han i en pressemeddelelse og tilføjer:

»Her fem år efter at folkeskolereformen blev indført, er der ikke noget, der tyder på, at den har haft nogen nævneværdig effekt på undervisningseffekten. Det er skuffende.«

Førerskolen af undersøgelsen – altså den skole med den største effekt af undervisningen – v er friskolen Dyhrs Skole i Slagelse – sidste år var det Helsinge Realskole, der var nummer ét.

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Tindersex og ensomhed: Internettet til debat på de skrå brædder

Nick Cave på anlægget