Bussens rute samt oplysninger om, hvornår og hvor ofte bussen kører, er fjernet fra standeren ved busstoppestedet. Foto: Martin Sørensen.
in , , , , , , , , , , , , , , ,

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Passagerer uden mobiltelefon får det sværere

OFFENTLIG TRANSPORT. Movia fjerner oplysninger om afgangstider og bussens rute på busstoppestederne. I stedet skal passagerer finde oplysningerne via Movias app, hjemmeside eller digitale skærme ved nogle busstoppesteder. »Hvad med os passagerer, som ikke har en mobil, eller har den på os døgnet rundt,« spørger buspassager Joan Bøgh.

REGIONEN: Det er ved at være slut med trykte afgangstider og oplysninger om bussens rute på busstoppestederne. Movia er i fuld gang med at fjerne dem som et nyt skridt i trafikselskabets digitalisering af trafik- og billetinformationen, og målet er, at alle trykte køreplaner ved stoppestederne i februar er udskiftet med information om, hvor man henter liveopdateret information om bussens køreplan.

I stedet for at vise afgangstider og busruter ved stoppestederne, vises en tavle med rutens nummer, start- og endestation. Man kan sende en sms med stoppestedets nummer og få oplyst næste afgang. Derudover henviser Movia passagererne til at finde opdateret information om afgangstider og busdrift via app på en smartphone eller opringning til Movia.

Men en stor del af de ældre passagerer har ingen smartphone, og har de en mobiltelefon med trykknapper, har de den ikke altid med sig i tasken, mener Joan Bøgh fra Sundbyvester, der selv er hyppig buspassager.

»Jeg er fra den generation, der ikke gider rende rundt med en mobiltelefon, og mange ældre mennesker har slet ikke en. Så vidt jeg ved, står det ikke i nogen lov, at man skal have en mobiltelefon,« siger hun.

Blev nummer seks i køen

Tavlen med afgangstider er erstattet med en tavle med tip til, hvor man i stedet kan finde information digitalt. Og så henvises der desuden til et telefonnummer til Movia.

Det har Joan Bøgh forsøgt sig med, da hun for nylig, en dag hvor hun havde mobiltelefonen med, ventede på bus 33 ud for Field’s i retning mod Rådhuspladsen, hvor afgangstiderne var fjernet fra stoppestedet.

»Først blev jeg spurgt, om jeg skulle have det på engelsk, og nej, det skulle jeg ikke. Så fik jeg besked om, at jeg var nummer seks i køen. Og efter et minut, var jeg nummer fem i køen. Så står jeg der i storm og regn og bruger tid og penge på en oplysning, jeg før kunne læse på få sekunder på stoppestedet. En anden gang blev jeg smidt af ventekøen, da jeg var nummer to i køen,« fortæller Joan Bøgh.

Til sidst nåede hun frem til oplysningen om næste afgangstid.

»Jeg fik at vide, at næste bus kom klokken 14.22, så jeg kunne forlængst have stået i tørvejr inde i Field’s.«

Displays viser to næste afgange

På en del af stoppestederne, findes der faktisk digitale displays med opdateret information om, hvornår de næste busser kører.

»Og det har jeg også rost – lige indtil en herre gjorde mig opmærksom på, at det ikke er nok at blive oplyst om de næste to busafgange. Hvis han får besøg af sit barnebarn og gerne på forhånd vil orientere sig om minuttiderne for bussen senere samme dag, når barnebarnet skal hjem igen, hjælper det ikke kun at kunne se de næste to afgange på et display. Minuttallene ændrer sig jo tit om aftenen,« siger Joan Bøgh.

Bussens rute og en oversigt over stoppesteder undervejs findes heller ikke længere på stoppestedstavlen, så man kan ikke længere med et enkelt blik orientere sig om, hvorvidt netop denne busrute kommer forbi det sted, man vil hen. Igen skal man have fat i en smartphone for selv at finde oplysningerne eller en trykknaptelefon for at kunne ringe og få svar.

»Den dag, min generation ligger under jorden, så kan de køre det hele digitalt. Men så længe vi lever, og vi har betalt skat gennem hele livet, så må de også tage hensyn til os,« siger Joan Bøgh.

Sender stadig trykte køreplaner

Beslutningen om at fjerne afgangstider og oversigter over bussens fra stoppestederne er en del af Movias strategi for at digitalisere trafikinformationen, som Movias bestyrelse vedtog for år tilbage.

Beslutningen har ikke været i høring eller behandlet politisk i kommunerne.

Vi har talt med Movias kommunikationsdirektør, Camilla Struckmann, om trafikselskabets overvejelser forud for digitaliseringen.

Camilla Struckmann, kommunikationsdirektør i Movia. PR-foto.

»Movia følger den almindelige, offentlige digitaliseringsstrategi. Med liveopdateret trafikinformation kan vi give en bedre service digitalt end analogt. Det er rigtigt, at vi dermed også laver om på passagerernes vaner i den kollektive transport. Det skal de vænne sig til, og det har vi stor respekt for. Og derfor har vi holdt fast i, at man kan ringe til os og blandt andet få tilsendt en køreplan med posten,« siger hun.

Movia skrev i en information til kommunerne i november, at en undersøgelse viser, at 70 procent af passagererne aldrig eller sjældent bruger stoppestedtavle eller zone-kort på busstoppesteder.

Så 30 procent har altså brugt tavlerne?

»Nej, sådan kan du ikke slutte. Samme undersøgelse viser at 12 procent brugte dem meget ofte eller ofte. Og af dem, der brugte køreplanerne, var det knap 50 procent, som brugte dem til at se endestation, altså hvilken retning bussen kører i. Hvis det var et meget brugt produkt, så ville vi ikke begynde at tænke i, hvordan vi kunne erstatte det med noget andet, der er digitalt eller bedre.«

Forvirrende information

Movias egne data for passagertal for busser viser, at der fx i januar 2018 i Hovedstaden var 16.099.112 passagerer. 12 procent giver alligevel et tal over 1,5 million (1,9 millioner). Hvordan konkluderer I, at der ikke er behov for dem, når de trods alt bliver brugt af så mange i løbet af en måned?

»Vi har rigtig mange passagerer, og når vi tæller sammen på dagsbasis, bliver det altid meget store tal. Når vi skal tage sådan en beslutning, så kigger vi på, at kunderne bevæger sig over på de digitale kanaler. Vi kan give en bedre trafikinformation digitalt, end vi kan analogt, det står ikke til debat. Det er bedre at få at vide, hvornår bussen faktisk kører, hvor der er taget højde for de mange ting, der kan ske i trafikken. Så får folk mulighed for at beslutte sig for at gøre noget andet end at stå og vente, hvis vi ikke kan levere det, vi har lovet. Når det samtidig er sådan, at så mange helt fravælger at bruge et produkt, så synes vi tiden er kommet til at digitalisere det her produkt også.«

Hvorfor ikke både imødekomme dem, der bruger stoppestedstavler, og så samtidig imødekomme dem, der hellere vil det digitale?

»De steder, hvor vi her ved køreplanskiftet i december ikke har været ude endnu og få taget de gamle, trykte køreplaner ned, og hvor der samtidig kører digitale information, der får vi henvendelser om, at det er meget forvirrende, for hvad skal man så stole på. Så vi giver den trafikinformation, som er så retvisende og pålidelig som muligt. Det er det, som vores kunder i alle vores kundeundersøgelser efterspørger.«

For få bruger køreplanen

Hvis en person ved et busstoppested tænker: Kører den bus forbi det sted, hvor jeg skal hen, så er det da alt andet lige meget hurtigere at se en rutebeskrivelse på stoppestedet, end at man først skal til at finde sin mobil frem og finde information der.

»Halvdelen af dem der brugte tavlen, brugte den til at se, hvor kører bussen fra og hvor kører den til – start- og endestation – og den information har vi jo taget over på den nye tavle.«

Men du kan ikke se, hvor den standser undervejs?

»Nej, for når vi kigger ind i de undersøgelser, vi har fået lavet, så er der ikke lige så mange der bruger køreplanen til det, og her kan vi give en bedre information digitalt. Samtidig har vi over en mio. opslag i Rejseplanen hver dag.Vi prøver at servicere hovedparten af kunderne med det, de efterspørger, nemlig pålidelig og liveopdateret trafikinformation«

»På den måde vil nogen synes, at det er blevet en dårligere service. Det er vi rigtig kede af og til dem, som ikke er og ikke har lyst til at være digitale – og det har vi stor respekt for – tilbyder vi, at man kan få sendt trykt information hjem til sig selv. Så kan man have den information, man før havde på stoppestedet, med i tasken. Så kan man bruge begge dele, hvis det er det man vil, men vi sætter ikke begge dele op, for begge dele vil ikke vise det samme, og vi vil helst vise det korrekte.«

Digitalt er billigere

Kommunikationsdirektøren oplyser, at Movia kan spare omkring 1,5 mio. kroner årligt på at digitalisere informationen.

»Det handler først og fremmest om at give en bedre service. Det er klart, at det er billigere at lave digital fremfor trykt information. Men den trykte information har ikke samme pålidelighed som den digitale,« siger Camilla Struckmann.

Kommunerne har i en overgangsperiode på to år mulighed for på udvalgte, lokale buslinjer at sætte supplerende informationsmateriale – for eksempel om afgangstider og ruteplan – ved busstoppestederne. Det er i givet fald kommunerne selv, der skal producere, opsætte og opdatere dette materiale.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Boligbyggeriet i København slår rekord

Konkurrence: Tivoli lyser op i vintermørket