Frimærket gjort til dansk symbol

FRIMÆRKER: Olsenbanden, Jellingstenen og kvindebevægelsen; modstandskampen, Orange Scene og smørrebrød med roastbeef, peberrod og appelsin – hvad har de til fælles? – Jo, de er alle sammen blevet kanoniseret til nationale symboler ved at blive udvalgt som motiv på de danske frimærker.

I anledning af frimærkeudgivelserne »Vikingeliv« og »Dannebrog 800 år« inviterer PostNord og Enigma – Museum for post, tele og kommunikation, Øster Alle 1, til oplæg og diskussion om nationale symboler i historisk og nutidigt perspektiv, mandag 28. januar, klokken 16.30-17.15.

Forfatteren Knud Romer og historikeren Jes Fabricius Møller kommer med hver sit bud på udviklingen, i samtale med forskningschef på Enigma Andreas Marklund.

Digitaliseringen har drastisk ændret den funktion, som frimærket opfylder i samfundet. Tidligere, gennem det 20. århundrede, fungerede frimærket som et allesteds nærværende visuelt fokus for nationale følelser og fortællinger.

Motiverne på de danske frimærker har imidlertid ændret sig over tid, fra en statslig ikonografi – domineret af konger, krig og kirker – til en bredere skildring af befolkningen og samfundet i forskellige afskygninger og kulturelle sammenhænge.

Arrangementet er gratis, men interesserede deltagere skal reserve plads på billetto.dk. Her kan man også bestille klassiske danske smørrebrødshapsere med kartoffel, roastbeef og rullepølse og et lille twist til 65 kroner.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Avatar

Om journalisten NMB

North Media Bureau (NMB) er de københavnske lokalavisers nyhedsbureau. Det leverer hver dag korte historier om samfund, kultur og sport.

Frederiksberg gennem tiderne

Dansende humoristisk gyserfortælling