Broen over Sortedam en snevejrsdag i januar 2019. Foto: Martin Sørensen

Sur 😠 Ked 😭 Elsker 😍 Like 👍

Sidste dage med broen over søen

FARVEL. De kommende dage tages broen over Sortedamssøen væk. Selvom den kom som led i det upopulære metrobyggeri i søen, er den blevet populær blandt mange borgere, som ønsker at beholde den.

PASSAGE: Det var langt fra populært, da metroarbejdspladsen skulle etableres i Sortedams Sø. Mildt sagt.

Nu er sporene fra arbejdspladsen snart helt væk. Men mange borgere er ikke glade for, at en bestemt ting, som har med metrobyggeriet at gøre, forsvinder.

Den midlertidige bro over søen, der skulle skåne skolelever og andre borgere for metroarbejdspladsens tunge køretøjer, forsvinder også.

I stedet for at går hele vejen rundt om søen, og det hjørne hvor arbejdet fandt sted, blev der etableret en genvej over vandet.

Flere borgere har blandt andet i læserbreve og i udtalelser til Østerbro Avis argumenteret for, at broen burde blive.

»Broen har vist sig som et kæmpe løft for området. Kvarteret omkring Ryesgade er blomstret op og er blevet bedre bundet sammen med området omkring Øster Farimagsgade til glæde for både handlende og beboere,« skrev Lars Rix i et læserbrev i Østerbro Avis i december.

Her nævnede han også, at børn både på vej til skole og fritidsaktiviteter har fået en mere sikker vej.

Det er ikke lige til

343 har skrevet under på at få en permanent bro.

Flere borgere har henvendt sig til kommunen og fået at vide, at søen er fredet. Derfor må der ikke anlægges en bro.

Hvis der skulle, ville det kræve en affredning som en politisk beslutning. Og derudover skulle der sættes penge af til en ny bro, da den midlertidige bro nu skal virke et andet sted.

Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) forstå godt glæden over genvejen, men ser det som særdeles vanskeligt at gennemføre. Hun tvivler også på borgeropbakningen.

»Vi fra tidligere undersøgelser, at rigtig mange københavnere holder af søerne som de er, ligesom det ikke ligger lige for at ændre på en fredning. Metroselskabet fjerner snart broen – og har så vidt jeg kan forstå solgt den videre. Det betyder, at hvis der skal købes en ny bro, så er det noget, der skal tages stilling til i forårets forhandlinger, hvor kun budgetparterne er med – det vil sige uden Enhedslisten. Også fremover i budgetforhandlingerne for 2020 forestiller jeg mig, at det bliver svært at finde penge til en bro med et stramt anlægsloft og mange nødvendige anlægsopgaver,« skriver hun i et skriftligt svar til Østerbro Avis.

Søen genetableres

Nogle borgere har da også fremhævet, at de er modstandere af en bro over søen og mener, at søen skal blive, som den er.

Når broen forsvinder i denne uge, kommer der foreløbig gangsti på søbredden ud for byggepladsen, så det igen bliver muligt at gå hele vejen rundt langs søen, oplyser Metroselskabet.

Til foråret begynder selskabet at genskabe søbredden med den permanente grussti, græs og bænke.

Metrobyggepladsen i søen er næsten helt væk, bortset fra et lille areal, der et stykke tid endnu skal huse nogle skurvogne. I den kommende tid fjernes det sidste grusmateriale fra søbunden, så søen kan genskabes.

Sortedams Sø og søbredden forventes at være genetableret i løbet af andet kvartal i år.

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Naturfrednings-formand: »Gør søerne endnu mere grønne«

Borgermøde om ungdomsboliger langs stadiontribune