in ,

Se billederne: Hvad foregår der bag de grønne metrohegn?

DYBDEBORENDE. Store maskiner er flyttet ind på metrobyggepladserne ved Mozarts Plads og Sluseholmen, hvor de graver pæle dybt ned i jorden. Kort før jul besøgte avisen de to byggepladser, hvor de støjende udgravninger i begyndt.

BAG HEGNET: Sikkert pakket ind fra top til tå bevæger vi os ind bag hegnets grønne facader på Mozarts Plads. Føddernes tunge gang i de metalbeslåede sikkerhedssko akkompagneres af en monoton dunken, der klart tager føringen på decibelskalaen denne torsdag kort før jul.

Projektleder på Sydhavnsmetroen, Bent Christensen, formår dog alligevel at bryde den tunge maskines massive lydmur, da han fortæller, at Metroselskabets folk har brugt de første måneder i Sydhavnen på at rydde pladsen for alt fra træer til gadebelysningen.

Først bores pæle i jorden

Arbejdet er nu gået ind i det, Metroselskabet kalder den egentlige produktion, og det begynder med det meget højlydte borearbejde, forklarer Bent Christensen:

»Vi er nu gået i gang med det, vi kalder borede pæle eller sekantpæle, hvor vi borer omkring 400 pæle cirka 26 meter ned i jorden her på Mozarts Plads. Pælene er omkring en meter i diameter, og vi borer dem ned, så de lapper lidt over hinanden. Til sidst har vi så etableret en hel pælevæg nede i jorden, og når engang er nået dertil, kan vi begynde at grave ud til den egentlige station,« forklarer projektlederen.

Den mest støjende fase

Som nabo til Mozarts Plads har man formentlig allerede opdaget, at den store maskine, der lige nu borer sig dybt ned i jorden kommer med en ordentlig omgang støj. Og desværre må naboerne forvente yderligere støj, fortæller Bent Christensen:

»Maskinen, der er i gang, kan lave rigtig meget støj, og det bliver værre, end det er nu, for vi kommer til at sætte endnu en maskine ind på byggepladsen. Når de to kører for fuld damp, så vil der være en vis støjbelastning, det kommer vi ikke udenom,« siger han.

Pæleboringen er dog en af de mest støjende faser i metrobyggeriet, så naboerne kan i den grad se frem mod varmere tider. Man forventer nemlig, at pæleboringerne vil være overstået i løbet af sommeren:

»Derefter kommer udgravningsfasen, hvor vi graver ned i dybet. Så når vi kommer til slutningen af 2019, vil vi have gravet til bund i et stort hul. Stationen her på Mozarts Plads er dog ikke en af de dybe stationer. Her kommer man kun til at skulle ned med en enkel rulletrappe, så står man nede på bundpladen. Jeg tror, der kommer til at være en 15-16 meter ned til platformen,« forklarer Bent Christensen.

Stationerne følges ad

Rundvisningen fortsætter på metrobyggepladsen ved Sluseholmen, hvor arbejdet er nået ligeså langt. Selv om stationen her bliver fem-seks meter dybere, er det vigtigt, at arbejderne følges ad på stationerne:

»Arbejdet på de to stationer skulle gerne følges ad, fordi boremaskinen bliver sænket i ved HC Ørstedværket og borer sig den her vej. Inden den bliver sat i gang, skal vi have gravet ud til bundplader og helst også det første dæk oven over. Så kan boremaskinen nemlig bare blive trukket igennem og komme ud på den anden side uden i øvrigt at have nogen særlig indflydelse på stationerne. Planen er, at boremaskinen går i gang i 2020,« siger projektlederen.

Metrobyggeriet er i fuld gang i Sydhavnen, hvor de store boremaskiner graver sig dybt ned i undergrunden på blandt andet Mozarts Plads og Sluseholmen. Foto: Benedicte Lorenzen

Benedicte Lorenzen

Om journalisten Benedicte Lorenzen

Jeg har skrevet lokale historier om stort og småt i København siden 2011, i de seneste to år er min vej dog oftest gået til Valby og Sydhavnen. Jeg søger altid efter den gode historie, så ligger du inde med et tip til sådan en, så tøv ikke med at kontakte mig.

Ny Star Wars-film bliver lavet på Østerbro

Tivoli siger farvel til Odinexpressen