Dragør Skole, og kommunens to øvrige skoler, får nu en strategisk indeklimaplan med støtte fra Realdania. Arkivfoto: Michael Paldan
in

Luften skal friskes op i Dragørs klasselokaler

PILOTPROJEKT. Dragør er en af de 12 udvalgte kommuner, som med støtte fra Realdania i år skal lægge en strategisk plan for bedre indeklima på skolerne. Kommunen er klar til en medfinansiering i form af personaletimer.

DRAGØR: Luften kan godt blive tung i et klasseværelse med over 25 elever. Og det er ærgerligt, for godt indeklima i skolerne kan give klogere børn, som trives bedre.

Derfor putter Realdania penge i, at der udarbejdes ni strategiske indeklimaplaner for 12 udvalgte kommuner.

Dragør Kommune er en af de heldige, som har fået udvalgt et pilotprojekt, der skal gennemføres i år.

I projektet skal det afdækkes, hvilke forudsætninger, der i dag står i vejen for et godt indeklima. Der skal udpeges indsatsområder på hver af kommunens tre skoler, og der skal udarbejdes en samlet strategiplan med præcise indsatsområder på hver skole – dog med skyldigt hensyn til Dragørs økonomiske ramme.

Til inspiration for andre

Dragør Kommune sikrer en medfinansiering, i form af de nødvendige personaletimer i projektforløbet.

»Fantastisk at det er lykkedes at få Dragørs skoler med som pilotprojekt i Realdanias fokus på indeklima. Det er tiltrængt, at vi får gjort noget ved indeklimaet på vores tre skoler, og at det kan ske under disse mest optimale rammer, er en stor gave. Som skoleudvalgsformand glæder jeg mig meget til at følge projektet,« udtaler formand for Skoleudvalget, Lisbeth Dam Larsen (S), i en pressemeddelelse.

I projektforløbet udvikler kommunen en form for klimakort opdelt i kategorierne bæredygtighed, læringsmiljø samt drift og økonomi. Et visuelt skema, der synliggør, hvor skolerne kan forbedre elevernes læring og trivsel i det fysiske miljø.

Metoden skal afdække udfordringer og muligheder i den samlede strategiske indeklimaplan. Og i sidste ende være en hjælp til at prioritere fremtidige renoveringer og tiltag på skolerne.

Erfaringerne fra Dragør og de øvrige pilotprojektkommuner skal resultere i en samling løsninger og metoder, som alle landets skoler kan bruge eller lade sig inspirere af.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Nekrolog: Respekt, humor og ordentlighed

Bilfrit København er næppe på vej