in ,

Planetarium har stor succes med folkeskoler

UNDERVISNING. Med en målrettet strategi for at komme nærmere lokalområdet og samarbejde med skolerne, kan Tycho Brahe Planetarium glæde sig over flotte besøgstal fra folkeskolerne og samarbejdet på Frederiksberg.

TILFREDSHED: Der er propfyldt i den mørke kuppelsal torsdag formiddag. På den 1000 kvadratmeter kuppelformede skærm kan man se en fremmed stjerne eller planet. Snart suser kameraet videre og skaber det tætteste man kommer et overblik over mælkevejen før turen går til Pluto og derefter tilbage til udgangspunktet: Planeten Jorden.

I 2017 kom besøgte 17.643 skoleelever på besøg, mens der i løbet af bare de første otte måneder i 2018 var 12.293 på besøg. I alt forventer direktøren, at der kommer 19.000 skoleelever forbi i løbet af i år.

De mange børn, der uge efter uge bruger Tycho Brahe Planetarium, er allesammen skoleelever fra enten Købenavn eller Frederiksberg. De flokkes om oplevelser, der både skaber interesse, nysgerrighed og viden.

»Folkeskolerne er enormt vigtige for os i forhold til at leve op til vores fundats om at inspirere og gøre folk mere interesserede i naturvidenskab og astrofysik, rumfart og rumteknologi. Og jo tidligere man bliver inspireret, jo flere vælger at gå en naturvidenskabelig vej,« siger direktør i Tyco Brahe Planetarium, Mette Broksø Thygesen.

De mange børn ser også den 207 gram tunge månesten. Den er forsvarligt pakket inde i et glasbur, men det er efter sigende den største månesten, der er på udstilling uden for USA. Den blev hentet ned af astronauterne ombord på Apollo 17 i 1972, hvor der sidst var mennesker var på Månen.

Målrettet til læringsplan

Det er ifølge Mette Broksø Thygesen meget bevidst, at de arbejder sammen med folkeskolerne i en sådan grad.

»Vi arbejder jo inden for det uformelle og eksterne læringsmiljø, hvor man kan noget andet, end i den almindelige skole. På sigt Det handler det om at løse de store udfordringer, vi har på vores klode. Det handler om at skabe en grundlæggende viden om vores verden, om klimaforandringer og det handler om at give viden til børn helt ned i de mindre klasser,« siger hun.

Derfor målretter de deres tilbud på Tycho Brahe Planetarium efter folkeskolernes egne læringsplaner.

»Først og fremmest skal vi kende læringsmålene i skolerne. Vi får ikke meget ud af at lave noget, der ikke skal bruges i skolerne,« siger hun og fortsætter:

»Så det handler først om at kende skolernes læringsplaner og de mål der er for undervisningen. Derefter skal vi udvikle nogle ting, der passer til målgruppen og til deres læringsplaner. Men som samtidig ikke er noget, de kan få i skolens egne lokaler.«

Oplevelser i særklasse

Og udover en kæmpe kuppelformet skærm på 1000 kvadratmeter, den største månesten på udstilling uden for USA, får eleverne en oplevelse ud over det sædvanlige. Der er den guidede tur i rummet i kuppelsalen, film på det enorme lærred, oplæg med en astrofysiker, guidede ture i universets hemmeligheder i den permanente udstilling: ’Made in Space’.

Besøg Frederiksbergskole

Desuden er planetariet begyndt at tilbyde undervisning, hvor de besøger skolerne. I første omgang dog kun på Frederiksberg, hvor samarbejdet i forvejen er rigtig godt.

»Samarbejdet har vi i det hele taget begyndt i nærområdet med Københavns og Frederiksberg Kommunes skoler. Vi udvikler skolemateriale og undervisningsforløb, og vi er faktisk på Frederiksberg begyndt at køre ud til skoler med vores undervisningsforløb,« fortæller Mette Broksø Thygesen.

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Heidi Engelund

Om journalisten Heidi Engelund

Jeg er journalist på Frederiksberg Bladet, og er altid glad for at skrive om det lokale, stort og småt, rundt omkring på Frederiksberg. Har du et godt tip, så er du altid velkommen til at maile til mig på hee@minby.dk

Politisk sejr til borgmester og udsatte borgere

ÅRET DER GIK – MAJ