Et mere end 100 år gammelt motiv fra Østerbrogade ved Strandboulevarden/Jagtvej. Sporvognslinie 4 blev allerede i 1955 erstattet af en buslinie (40). Motiv fra Sporvognskalenderen 2019.
in ,

Gamle sporvogne på gaden igen

KALENDER: Der skrives nye kapitler i den danske sporvejshistorie i disse år med åbningen af letbanen i den jyske hovedstad og byens store opland.

Samtidig er Odense og hovedstadsområdet godt på vej med hver deres udgaver af de moderne sporvogne.

Nu er der efterhånden gået mere end 46 år, siden de gamle danske sporvogne for sidste gang var en del af gadebilledet i hovedstaden – nærmere bestemt 22. april 1972.

Men de gamle sporvogne ruller videre på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og også i Sporvognskalenderen 2019.

Kalenderen, som nu foreligger i 48. udgave, indeholder billeder af sporvogne i hovedstaden, Aarhus og Odense fra et tidsrum på mere end 100 år. Også de specielle elektriske busser, der hentede deres kørestrøm fra luftledninger – trolleybusserne – er med i kalenderen.

Sporvognskalenderen udgives af foreningen bag Sporvejsmuseet, Sporvejshistorisk Selskab.

Kalenderen rummer billeder, som er stillet til rådighed af medlemmer af Sporvejshistorisk Selskab eller er hentet i selskabets arkiver.

Vejledende pris i boghandelen er 105 kroner. lbp

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV
Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Uanstændig opførsel fra Frederiksberg Boligfonds side

Stejlepladsen samler støtte i høring om lovforslag