Susanne Hammar Larsen, Karin-Merete P. Christoffersen, Eteri Guliashvili Rabisen og Anja Lykkeby fra Ørestad vil sagsøge Københavns Kommune. Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
in , ,

Sag om parkeringspriser i Ørestad kan få betydning i Nordhavn

FRI PROCES. Fire kvinder har fået fri proces til at stævne kommune og stat for via By & Havn at kræve parkeringspriser i Ørestad, der er mange gange højere end i byens brokvarterer. Sagen kan få betydning i Nordhavn og på Marmormolen.

 

NORDHAVN: Københavns Kommune og Økonomi- og Indenrigsministeriet kan forvente en stævning fra Susanne Hammar Larsen, Karin-Merete P. Christoffersen, Eteri Guliashvili Rabisen og Anja Lykkeby fra Ørestad.

Civilstyrelsen har nemlig bevilget dem fri proces til at sagsøge kommunen og staten for via By & Havn I/S at kræve parkeringspriser på 12.000 kroner årligt i Ørestad, mens beboere i andre københavnske kvarterer kan slippe med helt ned til 100 kroner årligt for en beboerlicens, fortæller Ørestad Parkeringsforening i en pressemeddelelse.

Skjulte særskatter

Kvinderne mener, at kommunen benytter By & Havn som skalkeskjul for opkrævning af særskatter for bilejere i Ørestad, og at den opkrævning er ulovlig.

Københavns Kommune ejer 95 procent af By & Havn I/S og staten ejer de sidste fem procent.

I stævningen vil kvinderne kræve, at kommunen og staten anerkender, at By & Havns parkeringsarealer er at anse for offentlige parkeringsarealer, at kommunen og staten altså driver offentlig parkeringsvirksomhed i Ørestad, og at kommunen og staten derfor skal undlade at lave forskelsbehandling i prissætningen af parkeringen.

Myndighederne er nemlig forpligtede til at behandle alle borgere lige efter den almindeligt gældende forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.

Derfor mener kvinderne, at fremtidige opkrævninger af parkeringspriser i Ørestad skal nedsættes til mellem 100 og 1.150 kroner eller et andet af retten fastsat beløb svarende til den pris, andre beboere i København betaler for en beboerlicens.

»Vi vil ikke betale mere i skat end alle andre borgere i Københavns Kommune, der har en bil. Vi betaler samme ejendomsskat og samme priser for at køre metro, som alle andre i kommunen. Hvorfor skal vi betale mere end 12.000 kr. om året for parkering, når alle andre kan nøjes med helt ned til 100 kr. om året. Det er en ekstra kommuneskat som bliver lagt på vores bil,« udtaler de fire kvinder i pressemeddelelsen.

De fire kvinders advokat Ole Liedke har meddelt, at han forventer at stævne kommunen og staten i løbet af februar eller marts.

Smitter af på Nordhavn

By & Havn har også parkeringsvirksomhed med lignende priser i Nordhavn og på Marmormolen, så sagens udfald kan få betydning for beboerne her.

Parkeringsstrategien for Ørestad, Nordhavn og Marmormolen adskiller sig fra andre københavnske bydele ved, at der stort set ingen gadeparkering er, og at der parallelt med, at bydelen vokser, bygges parkeringshuse.

P-husene administreres af By & Havn og finansieres af dets brugere via betaling af parkeringsabonnement. Så det er alene bilisterne blandt beboerne, som bærer udgiften til P-husene.

Men allerede i 2010 begyndte beboere i Ørestad og de borgerlige partier på Københavns Rådhus at opponere imod de høje p-priser.

 

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Journalist på Amager Bladet siden 2005. Jeg skriver om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Roman lanceret på restaurant

Nu kan du skøjte på Runddelen