Ny undersøgelse viser, at hvis man nedsætter luftforureningen ved for eksempel at forbyde lastbiler og dieselbiler, vil københavnere kunne leve minimum et år mere. Københavns Kommune har netop afsat 12 millioner kroner til flere målestationer. Foto: Martin Sørensen
in ,

Mindre forurening i byen kan give dig et år mere at leve i

LUFT. Nu undersøgelse viser, at mindre luftforurening vil give københavnere et leveår mere. Derfor har kommunen afsat penge til flere målestationer for at påvise forureningen. »Københavnere har krav på viden,« siger borgmester.

Af Anja Berth

abe@minby.dk

TRAFIK: Vinden rusker godt, og regnen siler ned, men det rører hverken store ånder eller larmende lastbiler og personbiler, der drøner forbi.

Vi står på H. C Andersens Boulevard ved målestationen, der står bag brandstationen og rådhuset. Selvom vinden jager mange af partiklerne væk, er koncentrationen af forurening fem gange større end hjemme i villahaven i Brønshøj, hvor Kåre Press-Kristensen – seniorrådgiver fra Det Økologiske Råd bor. Han er taget med os for at måle forureningen på en af byens mest befærdede veje.

Et helt nyt studie fra Københavns Universitet viser, at københavnerne kan leve et år længere i 2040, hvis luftforureningen i byen bliver lige så lille, som den er på landet. Hvert år dør 550 københavnere for tidligt af luftforurening, men hvis man reducerer forureningen fra udstødning fra lastbiler, varevogne, busser og biler i Københavns gader kan man altså forbedre københavnernes helbred.

Derfor har kommunen afsat tolv millioner kroner til blandt andet flere målestationer, der ligesom den eksisterende målestation på H. C. Andersens Boulevard skal bruges til at måle koncentrationen af skadelige partikler på udvalgte steder i København.

»Vi vil ikke finde os i at blive kaldt en grøn og dejlig by, når vi ved, at de skadelige partikler fra trafikken går hårdt ud over københavnerne. Og det har københavnerne krav på at vide, så de kan tage bestik af det, når de færdes i byen. Vi vil bruge data fra målestationer til at lægge pres regeringen, så vi kan få nedbragt forureningen,« siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) til avisen.

Seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen har læst studierne fra Københavns Universitet, som han betegner som en valid og grundlig undersøgelse, og han hilser det velkomment, at kommunen vil bruge penge på flere målestationer, men han understreger, at der skal reel handling til, før det batter noget.

Kræver handling

»Der er ingen tvivl om, at forureningen i København nogle steder er så høj, at mindre forurening også vil give længere levetid. Ud over, at det naturligvis er godt for københavnere at leve længere og undgå at blive syg, så er det rent samfundsmæssigt også bedre givet ud at forebygge sygdom ved at mindske forureningen,« siger Kåre Press-Kristensen.

Problemet er bare, at uanset hvor mange gode hensigter Københavns Kommune har med at nedbringe luftforureningen, så kan kommunen intet gøre uden regeringens indgreb.

Kommunen har haft flere forslag for at bedre luften i byen, blandt andet roadpricing og forbud af brændeovne, men det har regeringen ikke bakket op, og derfor kan kommunen ikke indføre det, da det kræver en reel lovændring.

Men man kan dog gøre noget selv, siger Kåre Press-Kristensen.

»De største syndere i luftforurening er skadelige partikler fra biler, især dieselbiler og lastbiler, så det, københavnerne selv kan gøre, er at bruge cyklen mere og finde ruter, der ikke er trafikerede. Og så kan man lade være med at fyre i brændeovn eller skifte til biogas, og endelig kan man – hvis man skal have ny bil – overveje at købe en elbil – det forurener slet ikke,« siger Kåre Press-Kristensen.

 

Julie Stougaard

Om journalisten Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Rockers By Choice tager en optur mere

Velkommen om bord på den nye turistbus: Næste stop er Zoo