For meget spildplads, mener en læser. Arkivfoto: Martin Sørensen
in ,

DEBAT: Parkeringsproblemet kan løses billigt

…Debat

Simon Peter Spanggaard,
Ingerslevsgade 166, Vesterbro

PARKERING: Øv. De neongule ninjaer har slået til igen og uddelt parkeringsbøder midt om natten, og denne gang blev jeg ramt. Bøden var sådan set retfærdigt nok, for når man kommer sent hjem og har kørt rundt om blokken tre-fire gange, må man tage chancen og parkere ulovligt. Sådan er det at efter kl. 18-19-tiden, hvor der ofte ikke er lovlige pladser.

Jeg har parkeret ulovligt før og kommer til at gøre det igen, men bøderne ryger bare ind i det store bilregnskab. Bøder er blot et ekstraudgift som bilejer på Vesterbro, og det er i forvejen dyrt at have bil. På den måde virker p-bøderne ikke adfærdsændrende, for det ville jo kræve, at man havde en lovlige parkeringsmuligheder om aftenen.Det er principielt forkert, at der mangler beboerparkering, som burde være et basisvilkår i samfundets infrastruktur på linje med tog, busser, cykelstier, fortove, vand, varme, gas, kloak, TV og internet.

Problemet er dog, at bilejerskabet stiger pga. billigere biler, flere børnefamilier, almindelig velstand og stigende priser på kollektiv trafik. Desuden bliver er der solgt flere licenser end p-pladser, og ofte er mange pladser optaget af vejarbejde, containere, skurvogne og stilladser. Desuden fjernede kommunen 4 pladser på Bodilsgade for et par år siden, og tidligere har stoppestedet ved Ingerslevsgade 190 kostet 5-6 pladser.

En asocial løsning kunne være højere priser på beboerlicenser fx 10.000 kr., som politikere tidligere har foreslået. Det ville nok få nogle til at sælge bilen, flytte eller skifte arbejde, mens de rigeste får bedre plads til bilen. En anden løsning er dog flere p-pladser, som kan etableres billigt:Der er måske myter om, at Københavns vejarealer er superoptimeret, og at flere p-pladser vil tage plads fra fodgængere, cyklister, træer, byliv m.m. Fakta er dog, at der er mange overflødige asfaltarealer, som nemt og billigt kan omdannes til p-pladser. Fx kan der nemt afstribes 21 pladser på Ingerslevsgade mellem Enghavevej og Palnatokesgade for højst 500 kr. pr. plads. Nogle pladser kan evt. reserveres elbiler eller delebiler, hvis det skal være politisk korrekt.

Faktisk har jeg fundet ca. 60 mulige pladser i nærområdet på overflødig asfalt til næsten ingen penge. Jeg sendte forslaget til Teknik- og Miljøudvalget i april, men de har endnu ikke svaret. Jeg er dog ikke optimist, for det er som om, at københavnske politikere opdeler os borgere/vælgere i skurke, helte og superhelte med hensyn til transportvalg:

Skurkene er bilejere, som arbejder steder med ringe kollektiv trafikforbindelse eller skal bruge bilen som rullende kontor. Det kan også være håndværkere eller bilejere, som bare gerne vil bruge bilen til sommerhus, sport, ferie eller besøge familie og venner.

Heltene er folk, som tager kollektiv trafik fx dieseltog eller -busser, der oser og larmer.

Superheltene er københavnere, som arbejder i København fx politikere på rådhuset med flere og derfor kan cykle på arbejde.

Medfører flere parkeringspladser højere bilejerskab? Tja, det koster vel mindst 2500 kr/md at eje en mikrobil, så effekten er nok begrænset.

Dette er ikke kritik af parkeringskontrol, som generelt er godt. Selvom nogle p-vagter er overivrige regelryttere, er det trods alt dem, som holder ubetalende gæster væk og opretholder trafiksikkerhed, fremkommelighed og adgang for renovation og brandredning.

Til slut en opfordring til ikke parkere med for stor afstand; en halv meter er passende. Hold desuden helt tæt på skilte og gule trekanter, så pladsen udnyttes. Faktisk kan man parkere op til 1 meter tættere på sideveje udover de gule trekanter uden at få bøde. Det er godt at vide, hvis der mangler plads.

Med håbet om flere p-pladser, så vi kan koncentrere os om vigtigere ting.

Kalendertip. Julemusik i børnekulturhuset

OPDATERET: Maika fra Sydhavnen er fundet