Det bekymrer mange borgere, at der så smal plads til både cykler og busser ved Sankt Kjelds Plads. Foto: Martin Sørensen
in , ,

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Wow 🤩 Like 👍

Borgere frygter ny rundkørsel

KLIMAKVARTER. Rundkørslen er blevet mindre, vejen dertil er smallere, og cykelstien er sløjfet det sidste stykk ved Sankt Kjelds Plads. Det gør flere borgere utrygge. Kommunen peger på, at det tværtimod giver mere sikkerhed.

TRAFIK: Den grønne strækning af Klimakvarteret på Østerbro langs Bryggervangen og på Sankt Plads er ved at være gennemført efter mere end et halvt årtis forberedelse.

Den officielle indvielse er til februar, men ændringerne ved vejene omkring Sankt Kjeld Plads er gennemført. Og det har medført undren og utryghed blandt borgerne i kvarteret.

»Det virker fuldstændig sindssygt,« bemærker taxavognmand Kjeld Hansen, som har kontor i kvarteret.

Cykelsti ophører

Han henviser til, at cykelstien ophører på såvel Nygårdsvej som Sejrøgade, så biler, busser og cyklister skal deles om et smalt stykke vej det sidste stykke inden rundkørslen.

»Det virker ikke helt gennemtænkt set fra cyklisters perspektiv. Der kommer mange skolebørn på disse veje, og de vil blive klemt. Tilsyneladende har der ikke været mange refleksioner over trafikken, mere over forskønnelsen og klimasikringen. Mærkeligt,« skriver Malene Haaber Gylling i en Østerbro-gruppe på Facebook.

Spørger man i Københavns Kommune er det netop helt gennemtænkt.

»Vi forstår godt, at det opleves utrygt, og folk skal vænne sig til forandringer, når de har været vant til noget andet. Men det er mere sikkert at blande trafikken inden rundkørslen end i rundkørslen,« siger Mikkel Balskilde, centerleder i Center for Klimatilpasning i Københavns Kommune. Han forklarer:

»Det der sker, hvis cykelstien først stopper lige inden rundkørslen, er, at cyklister opleves som skjult for bilerne, når de kommer de direkte ud i rundkørslen. Så er det bedre at blande trafikken, inden de når rundkørslen.«

– Så det var en mere usikkerhed måde, at det var indrettet på tidligere?

»Ja, indretningen afspejlede den måde, man gjorde det på tidligere. Fagfolk bliver hele tiden klogere,« siger Mikkel Balskilde, som fortæller, at der er arbejdet grundigt med projekt, trafikingeniører har været inde over, og politiet har sagt god for det.

Føre til lavere hastighed

Når vejene er blevet smallere, og Bryggervangen i øvrigt er lukket af for gennemkørende biltrafik, er det hensigten, det skal føre til færre biler og lavere hastighed i kvarteret.

– Er der tænkt noget ind, der gør, at køretøjerne sænker farten?

»Det er ikke tænkt ind, men viser der sig en adfærd, hvor borgerne oplever høj hastighed, må vi overveje nye tiltag.«

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Lanterner og korsang i Kildevældsparken

Afskedsgudstjeneste for præst