Far og søn, Martin og Thomas Poulsen. Foto: Dan Møller
in , ,

De vil lære danskerne at spise snacks på russisk

IMPORT. Familiefirmaet Hugo Nielsen International har specialiseret sig i at importere russiske snacks, som de vil introducere danskerne for. Bag firmaet står Thomas Poulsen, som har boet sammenlagt syv år i Rusland.

 

 

UDVEKSLING: Rusland fylder meget i danske medier. Verdens største land ligger ikke så langt fra Danmark, men alligevel er det begrænset, hvad man kan købe af russiske varer i danske forretninger.

Bortset fra vodka er det ikke meget.

Det vil Thomas Poulsen lave om på. Han har boet sammenlagt syv år i Rusland og har selv en baggrund i fødevarebranchen, hvor han blandt andet har været ansat i Coca-Cola, Arla og Nestlé.

Kendskabet til Rusland og fødevarebranchen gør, at han har kastet sig ud i at importere russiske varer til det danske marked.

»Jeg ved meget om russiske fødevarer, jeg kender kvalitet og priser. Løn og produktionsomkostninger er lavere end i Danmark, samtidig er kvaliteten god,« siger han.

I den sunde kategori

Det er primært snacks, kiks, mellemmåltider og lidt til den søde tand, som han i første omgang vil lancere.

Det første produkt er en såkaldt ’sushki’. Den er allerede at finde i enkelte Meny-forretninger, blandt andet på Østerbro.

»Det er en snack i den sundere kategori, der er næsten ikke noget usundt i det,« siger Thomas Poulsen og tilføjer:

»Den kan roligt komme med i madpakken. Det er ikke sneakers.«

Det er nærmest en nationalspise til mellemmåltider og en varm kop te om eftermiddagen.

»Alle hjem har den, den kommer på bordet hver gang til te, som man kan dyppe den i,« fortæller Thomas Poulsen, som tilføjer, at den skam også kan gå til vodka.

Søn taler flydende russisk

Thomas Poulsen har sin søn Martin til at hjælpe sig i firmaet, som har adresse på i det grønne erhvervsbyggeri på Lyngbyvej. Martin Poulsen har boet i Rusland store dele af sin barndom og taler flydende russisk.

Han er 18 år og går på andet år på IB Diploma, og det er ham, som har kontakt til de russiske firmaer, som det danske familiefirma importerer fra.

Familien, som også omfatter en mor med russisk baggrund og en 17-årig søster, bor selv på Østerbro.

Firmaet deler kontor med et andet firma i den store grønne erhvervsbygning på Lyngbyvej, hvor mange virksomheder holder til.

Derudover har de et lager på Nordhavn, som de snart er klar til at køre varer ud fra.

»Det er en test med Sushki. Nu kommer volumen med halve lastbiler af produkter,« siger Thomas Poulsen, som ser, at firmaet kan få succes med russiske produkter på to forskellige måder. Det handler både om unikke varer, men også om prisen.

»Enten er det traditionelt russisk produceret, eller også er det et produkt, der minder om noget, folk kender i forvejen, bare billigere, for eksempel chokolade. Dels er priserne afgørende, og så kommer vi med noget, som er anderledes, som pirrer folks nysgerrighed,« siger han.

Bygge bro til Rusland

Noget af det næste, de tænker på at lancere, er ingefærkager og rugbrødssnack. Alle varer bliver undersøgt af fødevaremyndighederne, inden de kommer ind på det danske marked, fortæller de.

»Vi holder øje med ingredienserne, og sikrer, at varerne kun indeholder ingredienser, som er tilladt i EU.«

Thomas Poulsen nævner, at udover at gøre en god forretning ud af det, drømmer familien, der har tilknytning til begge lande, også om at skabe større forståelse mellem russere og danskere.

»Det handler om at bygge bro mellem Danmark og Rusland,« siger Martin Poulsen, og hans far Thomas supplerer:

»Uanset folks holdning til Putin så er det spændende for danskerne at smage nogle nye produkter.«

Det nævner han med henvisning til, at Rusland er nemlig blevet et omstridt land de senere år, hvor der blevet koldere luft mellem det store land og vesten, især efter den russiske invasion af Krim i 2014.

»Der er forskellige holdninger til det russiske. Nogle mener, at vi burde boykotte Rusland, andre synes, det er spændende,« siger Thomas Poulsen, som konstaterer, at Danmark ikke boykotter Rusland. Skulle det komme så vidt, har sønnike Morten dog en plan:

»Så må vi bare producere varerne i Danmark,« siger han med et smil.

Russere er varme indeni

Kulturelt og på det personlige plan ser familien gerne, at danskere og russere nærmer sig hinanden noget mere.

»Russere er varme og humoristiske mennesker, når man kommer under facaden på dem. I mange år var de præget af, at de ikke kunne være sikre på, om deres nabo var KGB-agent. De er varme indeni,« siger Thomas Poulsen, som må sande, at det er en udfordring at være lille selvstændig importør.

»Det koster penge i told og afgifter, og der skal betales til leverandørerne, mens vi venter på penge fra supermarkederne, måske har vi 400.000 kroner ude. Sådan er det at lave forretning,« konstaterer han.

Thomas Poulsen tror dog så meget på projektet, at han tager det roligt. Han kan se på supermarkedets hylder, at folk er begyndt at prøve produkterne. Og blandt russere i Danmark har historien om de særlige snacks fra hjemlandet bredt sig med begejstring, fortæller han.

Og det stopper ikke nødvendigvis med det, som kan spises.

»Måske begynder vi også at producere andre ting som tebakker, kopper eller skeer,« siger Thomas Poulsen. Og det skal naturligvis være med mønster og design med russisk inspiration.

 

Thomas Frederiksen

Om journalisten Thomas Frederiksen

Thomas Frederiksen, journalist på Østerbro Avis og Hovedstadens Mediehus, født 1974. Uddannet fra Danmarks Journalisthøjskole i 2000, har haft København som stofområde siden 2004 - og Østerbro siden 2007. Skriver blandt andet om politik, byudvikling, trafik, kultur og navne.

Kommunen på glat is: Åbning af skøjtebanen forsinket

»Det giver mig energi at komme her«