I oktober blev planerne for Lynetteholmen mellem Nordhavn og Refshaleøen offentliggjort. PR-illustration: By & Havn
in
Tema: in

Lynetteholmen er en realitet

ANALYSE AF CARSTEN MAI

Hvis man står på Langelinie, kniber øjnene sammen, og tilsætter lidt fantasi, kan man se for sig hvordan den ny ø Lynetteholmen vil tage sig ud lige nord for Refshaleøen. I hvert fald er øen rykket et stort skridt nærmere virkeligheden, efter at kommunens økonomiudvalg har sagt ja tak til principaftalen om den nye ø, som i første omgang var indgået mellem regeringen og overborgmester Frank Jensen.

Et flertal i Folketinget har tidligere nikket til projektet, så nu kan en lang række forundersøgelser gå i gang. Undersøgelser der skal lede frem til en metrobetjening af Refshaleøen, en havnetunnel øst om bykernen og endelig den nye ø i havnen der skal give plads til 35.000 beboere.

Enhedslisten og Alternativet valgte, da sagen blev behandlet, at tage skyklapperne på og ignorere sagens politiske gevinster. De to partier ønskede at tage havnetunnelen ud af ligningen, selvom dette projekt ifølge mange eksperter i sig selv friholder de centrale byområder for den tunge lastbilstrafik der både udgør en miljømæssig belastning og er en dødelig fare for de bløde trafikanter i bl.a. Indre By.

SF kunne under behandlingen af sagen ikke finde sine egne ben, og skal nu bruge tiden frem til Borgerrepræsentationens endelige godkendelse af principaftalen på at finde ud af, hvad de mener om det største udviklingsprojekt i København siden vedtagelsen af den første metro.

SF’s tøven skyldes nok, at man ikke kan forudsige alle hjørner af et projekt der først er færdigt om næsten 20 år, men alene de taktiske fordele ved at være med i en aftale burde få selv de mest usikre SF’ere til at skyde hjertet op i livet og finde det politiske mod frem.

Det allerførste skridt i det nye projekt er en såkaldt VVM-undersøgelse der skal afklare projektets effekt på miljøet. Derefter skal der oprettes et ny selskab der skal stå for anlægget af Lynetteholmen. Dette selskab skal ejes af By og Havn samt staten.

Selvom principaftalen også skal godkendes af politikerne på Frederiksberg, kan man godt allerede nu slå fast, at Lynetteholmen og de store trafikinvesteringer er sat på skinner.

Den nye infrastruktur skal finansieres gennem grundsalg på Lynetteholmen og brugerbetaling – f.eks. i den nye havnetunnel og i den nyanlagte metro.

Kommunens kassebeholdning og de københavnske skatteborgere skal dermed ikke have penge op af lommen for at få enderne til at nå sammen.

Alt i alt samme model som har sikret København den nye bydel Ørestaden, den første metro og Cityringen der åbner næste sommer.

De kommende år bliver ikke uden udfordringer. Teknikken vil sikkert drille, og samarbejdet mellem de mange parter i et så stort projekt vil nok blive prøvet til det yderste. Men projektet er det hele værd, og politikerne på rådhuset står nu overfor et enkelt men vigtigt valg:

Enten kan de bakke op og gå om bord i projektet og få indflydelse af den vej. Alternativt kan de blive stående på Langeliniekajen med politisk set våde fødder og iagttage det nye København rejse sig af havet.

Carsten Mai analyserer politikken i København. Han var i otte år pressechef for tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen. I dag driver han konsulentvirksomheden Carsten Mai & Co, som rådgiver virksomheder og organisationer om kommunikation og politik. Han er uddannet cand.scient.soc. og bor med sin familie i København. www.carstenmai.dk

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Carsten Mai

Om journalisten Carsten Mai

Carsten Mai analyserer politikken i København. Han var i otte år pressechef for tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen. I dag driver han konsulentvirksomheden Carsten Mai & Co, som rådgiver virksomheder og organisationer om kommunikation og politik. Han er uddannet cand.scient.soc. og bor med sin familie i København. www.carstenmai.dk

Foredrag om første verdenskrig

»Gud går ikke på discount«