Politiinspektør Jakob Vilner, der er leder af det københavnske lokalpoliti. Arkivfoto: Michael Paldan
in , , , , , , , , ,

Haha 😆 Elsker 😍 Like 👍

Justitsministeren styrker nærpolitiet: Se listen med de 14 initiativer

LOKALPOLITI. Flere lokalbetjente og mobile politistationer, mulighed for at bestille en betjent til for eksempel en lokal færdselskontrol – det er noget af det, borgerne i Københavns politikreds vil mærke til et nyt udspil fra justitsministeren.

KØBENHAVN: Justitsminister Søren Pape Poulsen (C) lancerede 8. oktober udspillet ’Nærhed og Tryghed’, der med en stribe initiativer skal styrke det borgernære politiarbejde, efter fokus længe især har ligget på sikring mod terror og grænsekontrol.

Københavns Politi har også brug for et stærkere og mere synligt lokalpoliti, fortæller politidirektør Anne Tønnes:

Politidirektør Anne Tønnes. Foto: Københavns Politi

»Når justitsministeren kommer med udspil om, at nu skal vi rykke tættere på borgerne, så ligger det rigtig godt i tråd med det arbejde, vi et stykke tid har haft i Københavns Politi med, hvordan vi kan gøre det her bedre i forhold til hr. og fru København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør,« siger politidirektøren.

Klik på din lokalbetjent

Et af udspillets initiativer er at fordele 150 nye lokalbetjente ligeligt på landets 12 politikredse. Måske kommer inspirationen fra lokalpolitiet hos Københavns Politi.

»De nye lokalbetjente, justitsministeren sætter af, dedikeres til egentligt lokalt politiarbejde, hvor man placeres som lokalbetjent i et afgrænset geografisk område. Det er noget af det, vi har arbejdet med i en årrække i København – det hedder Din Betjent,« siger Anne Tønnes.

I Din Betjent-konceptet er politikredsen inddelt i 38 sektorer, og hver sektor har sin egen lokalbetjent tilknyttet.

På www.politi.dk/Koebenhavn er der et direkte link til Din Betjent og et kort med små, gule betjente strøet ud over politikredsen. Klikker man på betjenten i ens eget lokalområde, får man et telefonnummer til den lokale betjent.

»Jeg kan jo ikke garantere for, at de altid kan tage telefonen, men man kan lægge en besked og den information, man gerne vil af med, og så bliver man kontaktet tilbage,« fortæller politiinspektør Jakob Vilner, der er leder af det københavnske lokalpoliti.

Blandt andre initiativer i Papes udspil er særlige borgerrådgivere, der tilbyder råd og vejledning. For eksempel hvis en borger er offer i en sag og har brug for mere information, eller har været vidne til en ulykke og gerne vil have en opfølgende samtale med politiet.

Borgerrådgivere kører nu som pilotprojekt i to politikredse i provinsen og forventes indført i hele landet 3. kvartal 2019.

Få en lokal færdselskontrol

Tryghedsopfølgning er et initiativ i samme boldgade.

»Hvis man for eksempel er udsat for gaderøveri, så bliver man på stedet vejledt om, at man kan modtage offerrådgivning, men det er ikke sikkert, at man suger den vejledning ind, når man lige har været udsat for gaderøveri. Sådan en sagskategori vil man måske følge op på og sige: Fik du det med, og er der andre ting, vi kan gøre for dig,« siger Jakob Vilner.

Initiativet ’Bestil en betjent’ forventes iværksat 1. januar 2019.

Via den til den tid fornyede hjemmeside www.politi.dk kan politiet bestilles for eksempel til lokale færdselskontroller, hvor borgerne har observeret et problem, eller til at besøge et borgermøde, en grundejerforening en skole eller noget helt fjerde.

»De har kørt en ordning i Nordjyllands Politi, hvor de fik flere hundrede henvendelser på få måneder, og det er klart, det kunne de ikke honorere, og så visiterer man og udvælger,« fortæller politidirektøren.

De 14 elementer i justitsministerens udspil

Justitsminister Søren Pape Poulsens udspil ’Nærhed og Tryghed’ skal sikre et stærkere og mere synligt lokalpoliti:
Styrkelse af lokalpolitiet. 150 nye lokalbetjente fordelt på landets 12 politikredse. Københavns Politi forventer at få 10-15 af lokalbetjentene. De står ikke klar i kulissen, men skal først uddannes.
Flere mobile politistationer.
Tryghedsopfølgning. Politiet vender tilbage med en opfølgning til borgere, der har henvendt sig til politiet, fordi de har oplevet utryghed.
Bestil en betjent. Forventes iværksat 1. januar 2019.
Målrettet tryghedspatruljering. En politipatrulje kører til lokal tryghedsopgave i yderområder i forlængelse af en udrykningsopgave.
Styrket fokus på responstider. Den tid, der går fra et opkald til 112, til politiet er fremme.
Mere service og betjening i politiuddannelsen.
Evaluering af erfaringerne med kredsråd. Et forum, hvor politiet mødes med kredsens kommuner (her København, Frederiksberg, Tårnby og Dragør) for at drøfte områdets udfordringer.
Borgerrådgivere. Forventes indført i hele landet 3. kvartal 2019.
Bedre hjælp til ofre. Der udarbejdes en guide til ofre for kriminalitet, så de ikke selv skal lede efter information om muligheder og rettigheder.
Bedre service på 112 og 114.
Bedre online-service og tilgængelighed. Lancering af ny hjemmeside på www.politi.dk ved udgangen af 2018.
Fokus på korrekt registrering af borgernes henvendelser.
Løbende og systematisk opfølgning på klager. Det offentliggøres, hvor tit der klages over politiet og hvor mange, der får medhold.
Kilde: Justitsministerens udspil Nærhed og Tryghed

 

Hanne Bjørton

Om journalisten Hanne Bjørton

Skriver som journalist på Amager Bladet siden 2005 om lokalpolitik, kultur og ikke mindst om mennesker på Amager.

Tibet-aktivist blev krænket af kommunen, men høstede roser fra barnebarn

Den hurtige vinterstøvle