Transportminister Ole Birk Olesen (LA) bakker op om de to borgmestres ønske om at overtage ejerskabet af Bispeengbuen med henblik på at rive den ned og åbne et stykke af Ladegårdsåen. Ministeren vil arbejde for et politisk flertal, så det kan blive en realitet, og vil i samme ombæring arbejde for, at der kan blive skænket 125 millioner kr. til en nedrivning af betonbuen. Foto: Joakim Rimer Rasmussen/ Ritzau Scanpix
in , , ,

Sur 😠 Ked 😭 Haha 😆 Elsker 😍 Wow 🤩 Like 👍

Minister bakkes op om overdragelse af Bispeengbuen

UDVIKLING. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har fredag forelagt forslaget om at overdrage Bispeengbuen til Københavns og Frederiksberg Kommune, og støtte en nedrivning af den med 125 millioner kr., for den grønne forligskreds. Og der er bred opbakning over hele linjen. 

Af Julie Stougaard

js@minby.dk

NED MED BUEN: Det var to glade borgmestre, der i går torsdag forlod mødet med transportminister Ole Birk Olesen (LA), hvor Bispeengbuens fremtid skulle drøftes.

På mødet med Københavns teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) og Frederiksberg Kommunes viceborgmester Jan E. Jørgensen (V) gav ministeren tilsagn om at prøve at skaffe folketingsflertal for, at de to kommuner kan overtage vejstykket, og at regeringen er åben for at spytte 125 millioner kr. i kassen, hvis kommunerne går videre med deres ide om at få Bispeengbuen ned under jorden og åbne et stykke af Ladegårdsåen. Det skriver Politiken.

Minister vil søge politisk opbakning

De 125 millioner kr. svarer til det, staten kan spare ved at droppe en planlagt renovering af betonbroen, der snart runder 50 år, og som skulle påbegyndes om to år.

Over for Politiken bekræfter transportministeren, at staten efter hans opfattelse ikke skal stå i vejen for de kommunale ønsker om at undersøge en tunnelløsning.

Og han spilder ikke tiden. Jan E. Jørgensen (V) oplyser, at transportministeren allerede forelagt det for den grønne forligskreds, og der er gode nyheder:

“Jeg har hørt fra, at der over hele linjen er bred opbakning, og at man synes, det er et rigtig spændende projekt,” siger han til Nørrebro/Nordvest Bladet.

Det var ellers ikke borgmestrenes indtryk inden mødet, at transportminister Ole Birk Olesen (LA), som havde udtalt til Politiken, at Bispeengbuen efter hans mening “opfylder sit trafikale formål”, var interesseret i at samarbejde om projektet.

“Så det var jo rigtig, rigtig positivt, at han som udgangspunkt både var åben over for at de 125 millioner kr., som staten ellers skulle have brugt på en renovering af Bispeengbuen, skulle følge med, hvis vi overtog vejen og at kigge på en kapitalisering af, hvad det ville koste, hvis staten ville beholde vejen at vedligeholde vejen de næste 50 år. Og det var han også interesseret i at aflevere til kommunerne i en eventuel overtagelse. De to ting er en rigtig god start,” siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Arbejdet kan begynde

Borgmestrene kan nu begynde den kommunale forundersøgelse, som de to kommuner hver har sat 200.000 kr. af til.

Frederiksberg Kommune har derudover lagt to millioner kr. i næste års budget, som skal hjælpe til at undersøge, om en fritlæggelse af Ladegårdsåen kan indgå som en del af områdets klimasikring.

“Det her havde kunnet blokere, at vi var kommet videre med projektet, så det er en meget vigtig sten, der er ryddet af vejen. Så det er jeg rigtig, rigtig glad for,” lyder det fra Jan E. Jørgensen.

Artiklen er opdateret med udtalelser fra Københavns teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) og viceborgmester på Frederiksberg Jan E. Jørgensen (V).

 

Julie Stougaard

Om journalisten Julie Stougaard

Journalist på Nørrebro/Nordvest Bladet. Jeg brænder for at skrive historier, hvor læseren får bydelene helt ind under huden og møder mennesker med noget på hjerte.

Vinterberedskab er klar til frosten

Plumperne spiller medrivende og humørfyldt jazz