Jargonen i bussernes højttalere er til tider ret aparte. Tegnerens eksempel her er dog fiktivt. Illustration: Peter Kjærgaard.

Haha 😆 Like 👍

Fra Doktorbyen til Bådehaven

VOLAPYK. De to elskværdige stemmer i Movias bybusser lever i deres helt eget virtuelle København, hvor man blandt andet kan besøge Doktorbyen på Amager og Bådehavens Gade i Sydhavnen. Busselskabet er i gang med at opdrage på stemmerne, forsikrer de.

Af Jacob Schneider

jape@minby.dk

KØBENHAVN: Skolen på Amaasjebro, Amakkerbro, Doktorbyen Station, SvanemØllen, Ave Døøre, Bådehavens Gade, Dyvæækeskolen, Rubin Stens Vej, Kanaadi Ve og Persiansvej.

Det er nogle få at de besynderlige udtaler af kendte stednavne, man har kunnet støde på de seneste måneder i Movias bybusser. Der er både en mandlig og en kvindelig udgave af oplæsere, som dækker over et elektronisk system, der blandt andet skal formidle oplysninger om næste stoppested til passagererne.

Dét har vist sig at være en svær opgave.

Mange operatører

Hos Movia forklarer kommunikationsdirektør Camilla Struckmann, at der er mange aktører i spil, når udtalerne af de mange stoppesteder bliver til:

»I Movia ved vi, at mange af vores kunder er rigtig glade for stoppestedsannonceringen. Så vi har fokus på, at den er korrekt. Movias operatører, som busdriften er udliciteret til, vælger det tekniske system, som annoncerer stoppestederne i højttalerne. I Movia kender vi derfor ikke deltagerne i de enkelte systemer, men de skal selvfølgelig kunne udtale stoppestederne.

Vi stiller krav i kontrakterne med operatørerne om at stoppestederne annonceres. Og så skal vi godkende udtalen, hvis der er tilfælde, hvor udtalen ikke er forståelig,« fortæller hun.

Hvorfor har man ikke valgt en model med rigtig oplæsning af en person?

»Vi har 14.000 stoppesteder fordelt på hele Sjælland, og dertil kommer, at bussernes linjer og stoppesteder kan skifte ofte. Vi har derfor valgt en model, som er nemmere at administrere i hverdagen.«

Trafikselskabet forklarer, at fejlene bliver rettet løbende. Oplæserne har da også ændret adfærd de senere uger, blandt andet er »Sjæælør Boulevard« blevet til »Sjaalør Boulevard«… Og sådan vil det nok fortsætte en rum tid endnu:

»Movia tjekker løbende udtalen i busserne. Når Movia eller vores passagerer opdager en forkert udtale, er der en fast procedure for at få rettet så hurtigt som muligt. Passagerer kan via dinoffentligetransport.dk melde om fejl i udtale af stoppestedsnavne,« forklarer Camilla Struckmann.

Skadeligt for professionen

Ud over smil på læben og overbærende hovedryst blandt buskunderne, har de spøjse udtaler faktisk også medført, at passagerer har misset deres stop.

Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten Gorm Anker Gunnarsen er en af de mange, som har studset over sprogforbistringerne i højttalerne, særligt i linje 5C og 35, som han kører mest med. En anden og mere alvorlig konsekvens af den vrøvlende computer er ifølge ham, at det gør det svært for chaufførerne at bevare det gode serviceniveau – og dermed deres faglige stolthed:

»Retvisende information er noget, som chauffører tidligere har haft ansvaret for og gjort sig umage med at sikre. Det ansvar har Movias ledelse overdraget til teknologi.

Det er lattervækkende, men viser også en talentløshed på det ledelsesmæssige niveau, når selskabet ikke formår straks at sikre chauffører mod den daglige ydmygelse, som det er at sætte passagerer af på absurde stop – og risikoen for, at man ikke kommer af i tide. De er jo underlagt noget klamphuggeri, som er skadeligt for professionen. At det er i orden at levere en dårlig vare. Det stimulerer ikke just den faglige stolthed, og man kan da i hvert fald ikke tillade sig at brokke sig over, at chaufføren har accent.

Det er dybt skadeligt for service i den kollektive trafik, når en anonym autoritet tromler den sunde fornuft. I starten af august sagde forvaltningen, at Movia vil bruge et par uger på at rette fejlen. Nu er der gået et par måneder. Det er tåkrummende pinligt. Hvis man ikke kan finde ud af at rette fejlene, hvorfor vender man så ikke tilbage til det menneskelige system, hvor man kan snakke med den person, der taler i højttaleren? Indtil teknikken virker, må det da være chaufførerne, der skal have den opgave. Det er helt ude i hampen…,« siger Gunnarsen.

Har du selv konstateret bizarre stoppestedsnavne i busserne, hører vi gerne om det: jape@minby.dk

 

 

SYNES DU OM ARTIKLEN?
KLIK PÅ LINKET OG TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

OBS: Denne artikel er mere end 6 mdr. gammel

Jacob Schneider

Om journalisten Jacob Schneider

Journalist på Kgs. Enghave & Valby Bladet og Amager Bladet. Lokalområdet særligt omkring Amagerbro og Sundbyerne har været en del af mit liv gennem godt 20 år, de seneste fire på godt og ondt. Jeg er nysgerrig på menneskelivets mangfoldige historier inden for kultur, sport, trafik og politik. Mail: jape@minby.dk. Tlf.: 26169647.

Venstre-politiker tvivler på at Dragør forbliver selvstændig

Protest imod besparelser i Dragør